لهستان خطاب زلنسکی: مردم مارا مسخره نکن

نخست‌وزیر لهستان، رئیس‌جمهور اوکراین را به توهین به لهستانی‌ها در سخنرانی هفته جاری خود در سازمان ملل متهم کرد.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که دیگر هرگز به لهستانی‌ها «توهین» نکند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهور لهستان به دنبال خنثی کردن اختلاف بین دو کشور بر سر موضوع واردات غلات اوکراینی بود.

براساس گزارش الجزیره انگلیسی، زلنسکی وقتی این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که کی‌یف در بحبوحه محاصره دریای سیاه توسط روسیه تلاش می کند تا مسیرهای زمینی صادرات غلات خود را حفظ کند، همسایگان خود در ورشو (پایتخت لهستان) در یک «تئاتر سیاسی» حول واردات غلات به آرمان مسکو کمک می‌کرد، خشم لهستان را برانگیخت.

لهستان هفته گذشته ممنوعیت واردات غلات اوکراینی را در اقدامی یکجانبه که بر خلاف حکم اتحادیه اروپا بود، تمدید کرد. این اقدام روابط کی‌یف با ورشو را متزلزل کرده است، ورشو که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته به عنوان یکی از سرسخت‌ترین متحدان کی‌یف دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی PAP،  موراویسکی در یک گردهمایی انتخاباتی روز جمعه گفت: می خواهم به رئیس جمهور زلنسکی بگویم که دیگر هرگز به لهستانی ها توهین نکند، همانطور که اخیراً در سخنرانی خود در سازمان ملل انجام داد.

در اوایل روز جمعه، آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان، در اقدامی آشکار برای کاهش تنش‌ها، گفت که اختلاف بین لهستان و اوکراین بر سر واردات غلات تأثیر قابل‌توجهی بر روابط خوب دوجانبه نخواهد داشت.

دودا در یک کنفرانس تجاری گفت: من شک ندارم که مناقشه بر سر عرضه غلات از اوکراین به بازار لهستان تنها یک قطعه از کل روابط لهستان و اوکراین است. من معتقد نیستم که این موضوع می تواند تأثیر قابل توجهی بر آنها داشته باشد، بنابراین ما باید این موضوع را بین خودمان حل کنیم.

این درحالی است که موراویسکی روز چهارشنبه گفته بود: ما دیگر سلاح به اوکراین منتقل نمی‌کنیم زیرا اکنون لهستان را با سلاح‌های مدرن‌تر مسلح می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار