وجود این ماده در بین ستاره‌ها همه را شگفت‌زده کرد

نشانه‌هایی از وجود اسید آمینه در مواد بین ستاره‌ای، کشفی است که اخیرا محققان را شگفت زده کرده است.

در این تحقیق مقادیر زیادی تریپتوفان در مجتمع مولکولی پرسئوس، به‌ویژه در منظومه ستاره‌ای IC ۳۴۸ به عنوان منطقه ستاره‌زایی که در فاصله هزار سال نوری از زمین قرار دارد، شناسایی شد. این منطقه به طور کلی با چشم غیرمسلح نامرئی است، اما هنگامی که در طول موج‌های مادون قرمز مشاهده می‌شود، به شدت می‌درخشد.

تریپتوفان یکی از ۲۰ اسید آمینه ضروری برای تشکیل پروتئین‌های کلیدی برای حیات روی زمین است و یکی از غنی‌ترین الگو‌های خطوط طیفی در مادون قرمز را ایجاد می‌کند. بنابراین، یک کاندید واضح برای کاوش با استفاده از پایگاه داده طیف‌سنجی گسترده ماهواره اسپیتزر، یک تلسکوپ فروسرخ مبتنی بر فضا بود. تجزیه و تحلیل نور مادون قرمز ساطع شده از منطقه ۲۰، خط گسیلی از مولکول تریپتوفان را نشان داد. دمای تریپتوفان حدود ۲۸۰ کلوین یا ۷ درجه سانتیگراد است. پیش از این منجم دیگری آب و هیدروژن را در دما‌های یکسان در IC ۳۴۸ یافته بود.

این مطالعه نشان می‌دهد که خطوط انتشار مرتبط با تریپتوفان ممکن است در سایر مناطق ستاره ساز نیز وجود داشته باشد و حضور آن‌ها در گاز و غباری که ستارگان و سیارات از آن تشکیل می‌شوند، رایج است. اسید‌های آمینه معمولاً در شهاب سنگ‌ها یافت می‌شوند و در طول شکل گیری منظومه شمسی ما وجود داشتند. این کار جدید می‌تواند نشان دهد که این عوامل پروتئین‌ساز که کلید توسعه حیات هستند به طور طبیعی در مناطقی که ستارگان و منظومه‌های سیاره‌ای شکل می‌گیرند وجود دارند و ممکن است در شیمی اولیه سیستم‌های سیاره‌ای اطراف ستاره‌های دیگر نقش داشته باشند.

ایگلسیاس گروت می‌گوید: شواهد وجود تریپتوفان در مجموعه مولکولی پرسئوس باید تلاش بیشتری را برای شناسایی اسید‌های آمینه دیگر در این منطقه و سایر مناطق ستاره ساز تشویق کند. احتمال وجود بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها به‌طور گسترده در گازی که ستاره‌ها و سیارات از آن شکل می‌گیرند بسیار هیجان انگیز است و ممکن است برای توسعه حیات در منظومه‌های فراسیاره‌ای کلیدی باشد.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.