کاشی‌های گنبد مسجد گوهرشاد مرمت می‌شود

پروژه مرمت کاشی‌کاری گنبد مسجد گوهرشاد به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آغاز شد.

این ماموریت با ارزیابی فنی و مهندسی اماکن متبرکه و در قالب تعریف پروژه‌های مورد نیاز دنبال و در راستای اجرای آن، حداکثر توان تخصصی در حوزه معماری ایرانی اسلامی به کار گرفته می‌شود. مسجد گوهرشاد از جمله اماکن تاریخی آستان حضرت رضا (ع) است که مرمت و نگهداری از آن همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کلیدی سازمان عمران و نگهداری حرم مورد توجه بود و در زمان‌های مختلف به تناسب نیاز فنی اجرایی شده است.

در اقدام اخیر این سازمان پروژه مرمت پوسته کاشی‌کاری گنبد مسجد تاریخی گوهرشاد را آغاز کرده که با تکمیل آن، جلوه و زیبایی این مسجد بیشتر خواهد شد. آخرین پروژه مرمت گنبد مسجد گوهرشاد حدود ۶۰ سال قبل انجام گرفته که طی آن، سازه گنبد به طور کامل بازسازی شد و پوسته کاشی جدید روی آن قرار گرفت.

اکنون با توجه به بروز انفصال لایه کاشی‌کاری از بدنه گنبد در بخش‌هایی از آن، ترمیم و حفظ این بخش از کاشی‌ها و برقراری اتصال بهینه با بدنه گنبد در دستور کار قرار گرفته است. به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی، سال گذشته و در فاز نخست اقدام به مرمت کاشی‌کاری ساقه گنبد و کتیبه معرق آن شد که قسمت‌های محدودی از کاشی‌ها تعویض و غالب کاشی‌ها نگهداری و تثبیت شد.

در امسال نیز اقدامات مرمتی کاشیکاری گنبد شروع شده است که در حال حاضر آزمایش تزریق ملات برای اتصال بهینه لایه کاشی‌های منفصل به بدنه گنبد آغاز شده و بعد از آن عملیات پاکسازی جرم و آلودگی از سطوح کاشی صورت خواهد گرفت.

همچنین بخش محدودی از کاشی‌های روی پوسته گنبد به دلیل تاثیر عوامل جوی به مرور زمان فرسوده و لایه لعاب آن‌ها از دست رفته است که نیاز به تعویض دارند و برای تعویض آن‌ها تلاش می‌شود کاشی‌هایی با همان جنس بدنه و لعاب ساخته و آماده جایگزینی شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.