معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

تعداد دانشگاه‌های کشور باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد

عمو عابدینی گفت: کشور ما باید ۳۲ دانشگاه اوپن داشته باشد در حالی که اکنون دو هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی در کشور است که باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد.

 قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در اولین جلسه کارگروه آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان در جمع رؤسای دانشگاه‌های استان و تعدادی از اساتید نخبه و پیشکسوت دانشگاه تبریز اظهار کرد: نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی، قصد داریم در قالب این طرح، اختیارات را به استان‌ها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ می‌شود، این بار خود استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: آیا واقعا دانشگاه‌های ما به‌صورت ۱۰۰ درصدی منطبق با تمدن ایرانی- اسلامی هستند؟ امام علی (ع) فرموده است که «العلم سلطان» و اکنون بسیاری از کشور‌های دنیا به حقیقت این حدیث پی‌برده‌اند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در ریل تمدن سازی، دور شده‌ایم و باید تحولی در ساختار، برنامه‌ها، شاخص‌ها و... ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: باوجود اینکه اولین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم پرور هستیم، اما بسیاری از کشور‌های دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگرد پروری و حکیم پروری سوق داده‌اند؛ در حالیکه هنر و حکمت هدیه‌ی ایرانی‌ها به دنیا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌های ما باید حکمت محور بوده و نماد خیر کثیر باشند؛ درحالیکه اکنون مدل حکمرانی دانشگاه‌های بزرگ دنیا برمبنای مدل حمکت محوری ایرانی – اسلامی است؛ لذا تحول یک امر ضروری می‌باشد.

 عمو عابدینی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی نیز بیان کرد: در حال حاضر رتبه دانشگاه تبریز در دنیا بین ۸۰۰ و ۷۰۰ است؛ اما اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاه‌های استان تجمیع شوند، این رتبه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ خواهد رسید. کشور ما باید ۳۲ دانشگاه اوپن داشته باشد در حالی که اکنون دو هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی در کشور فعالیت می‌کند که این تعداد باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از رشته‌ها بازار کار نداشته یا تعداد محدودی جذب می‌شوند، بازهم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و ۱۰۰رشته را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کرده‌ایم و در همین راستا بحث آمایش در آموزش عالی اعمال و دانشگاه‌ها تجمیع خواهند شد. البته بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی شامل این طرح نشده و همچنان باقی خواهد ماند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز گفت: برخی از دانشگاه‌ها علی‌رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند، اما قرار نیست همه‌ی دانشگاه‌ها هر نوع مأموریتی را برای خود تعریف کنند.

وی خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های استان حاضر در جلسه گفت: تک تک شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و اینطور نباشد که تمرکزتان صرفا برروی دانشگاه متبوع خود باشد. ما نباید کاری کنیم که با فارغ التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.

عمو عابدینی در خاتمه تاکید کرد: کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است و اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن سازی حرکت کنند.

در ادامه‌ی این جلسه رؤسای دانشگاه‌های استان به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در خود در خصوص طرح آمایش مدیریت تحول در آموزش عالی استان پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار