وزیر راه در حاشیه جلسه هیئت دولت:

متروی پرند، دو هفته دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

بذرپاش گفت: متروی پرند در دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: متروی پرند در دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. تست گرم آن در چند روز آینده انجام می‌شود.

وی گفت: ۴ هزار مسکن مهر باقی مانده از ۱۲ سال پیش تقدیم مردم خواهد شد. هفت مدرسه هم به بهره‌برداری می‌رسد. ۱۰ هزار مسکن مهر هم در پردیس به اتمام رسیده و در حال تقدیم به مردم است. ۱۶۰۰ مسکن در مهستان هم در حال اتمام است.

بذرپاش افزود: ۲۴۰ هزار مسکن مهر با پیشرفت‌های مختلفی در ابتدای دولت وجود داشت که اکنون ۱۰۰ هزار واحد به مردم واگذار شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: براساس گزارش بانک مرکزی، بهار امسال رشد بخش مسکن به دو درصد رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ساماندهی بلیت هواپیما به ممنوعیت فروش بلیت چارتری اشاره و اظهار کرد: اقدامات متمرکزی در این خصوص صورت گرفته است که در ایام اربعین نیز فروش بلیت از سوی خود شرکت‌های هواپیمایی را شاهد بودیم.

بذرپاش افزود: انحراف از قیمت‌های مصوب حداقلی بوده و از سکو‌ها یا پلتفرم‌های مجازی نیز خواسته شد که این اقدام را انجام دهند که در این راستا مرکز ملی فضای مجازی، همکاران وزارت صمت و همکاران سازمان هواپیمایی کشوری جلسات متعددی با سکو‌های مجازی عرضه کننده بلیت برگزار کردند، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: عرضه و تقاضا در ناوگان هوایی هم‌خوانی ندارد، بنابراین در کنار ساماندهی اوضاع موجود در بخش بلیت، افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی، انضباط بخشی به شرکت‌های هواپیمایی و سایر مقررات انتظام بخش به حوزه هوایی مد نظر است و توسعه ناوگان هوایی جزء اولویت‌ها قرار دارد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی صنعت حمل ونقل هوایی کشور از تحریم‌ها رنج می‌برد، با همه این اوصاف خبر‌های خوبی از تعداد هواپیما‌هایی که به شبکه حمل و نقل هوایی اضافه می‌شوند و خرید‌های جدید در راه است.

وی اظهار کرد: توافقات خوبی با برخی کشور‌ها داشته‌ایم، اما اعلام نمی‌شود، به این دلیل که آن کشور‌ها دچار آسیب ناشی از تحریم نشوند و این اقدام متوقف نشود؛ اما توسعه ناوگان هوایی کشور یکی از ضرورت‌های اصلی امروز است.

بذرپاش اضافه کرد: نه فقط ناوگان هوایی که توسعه ناوگان ریلی نیز در دستورکار است و هرکجا که شرکت‌های داخلی بتوانند لوکوموتیو، واگن‌های باری و مسافری تولید داشته باشند متقاضی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان خرید و تأمین ملزومات حوزه ریلی از کشور‌های خارجی ظرف چندماه آینده، گفت: امسال با وجود محدودیت‌های موجود، در ایام اربعین مدیریت خوبی در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس‌ها انجام شد.

وی اعلام کرد: یکی از دستورکار‌هایی که برای سازمان راهداری تعریف شده است افزایش ناوگان اتوبوسی کشور برای سال آینده است که به سطحی از استاندارد برسیم.

بذرپاش با تأکید بر توسعه ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای ابراز امیدواری کرد: ان شاءلله ظرف یکسال آینده عدد قابل توجهی به ناوگان اضافه می‌کنیم.

با بیان اینکه یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد نهضت ملی در قالب خودمالکی، مسکن روستایی، نوسازی بافت فرسوده و مسکن شهری در دست احداث است، افزود: میزان مشاغل ایجاد شده و سرمایه‌گذاری در این بخش قابل توجه است.

رشد ۲ درصدی سرمایه‌گذاری در ساختمان و مسکن

وزیر راه و شهرسازی از رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان و مسکن خبر داد و گفت: بر اساس خبر امروز رئیس بانک مرکزی، در حالی که در بهار گذشته رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان و مسکن منفی بود، امسال به مثبت ۲ درصد رسیده که نشان‌دهنده حجم بالای تولید و سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن است.

بذرپاش افزود: یکی از اهدافی که در حوزه مسکن دنبال می‌شود، افزایش وام ساخت است که همزمان نرخ سود آن هم از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته، ولی باز هم باید این شاخص اصلاح شود.

وی تاکید کرد: در قالب طرح جوانی جمعیت از هفته آینده در همه استان‌ها واگذاری زمین انجام می‌شود که اتفاق بزرگی است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آماده‌سازی اراضی بار مالی سنگینی برای دولت دارد، گفت: از هفته آینده تحویل اراضی در استان‌ها نیز آغاز می‌شود.

بذرپاش اظهار کرد: مسکن یکی از رها شده‌ترین بازار‌ها در دولت گذشته بود. این در حالی است که قانونی برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره مسکن نداشتیم و برخی نهاد‌ها حاضر به همکاری با تعیین سقف اجاره‌بها نبودند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر قانون ساماندهی بازار اجاره‌بها تصویب شده و در مجمع مانده است، گفت: امیدواریم سریع‌تر این رفت و برگشت‌ها بین شورای نگهبان و مجمع و مجلس به زودی به اتمام برسد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی این قانون، تعیین سقف اجاره بهاست که با ابلاغ آن روند امور نهاد‌های قضایی راحت‌تر می‌شود.

پلمب ۵ هزار مشاور املاک متخلف در سطح کشور

وزیر راه و شهرسازی درباره قانون مالیات بر خانه‌های خالی توضیح داد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی سال‌ها روی زمین مانده بود، اما در این دولت عزم بالایی برای اجرای آن داشتیم و به شدت و جدیت در حال اجراست.

بذرپاش با اشاره به اجرای ساماندهی مشاوران املاک گفت: ۷۰ هزار بازرسی در این ۳ ماه انجام شد.

وی با اشاره به نقش مشاوران املاک در قیمت‌سازی کاذب اظهار کرد: با کمک پلیس اماکن طی این ۷۰ هزار بازرسی ۵ هزار مشاور املاک که قانون را رعایت نمی‌کردند، پلمب شدند.

برچسب ها: مسکن مهر ، مترو پرند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار