اردوغان: سوئد به اندازه کافی برای پیوستن به ناتو تلاش نمی‌کند

رئیس جمهور ترکیه گفت: سوئد باید اعضای «سازمان‌های تروریستی» را که همچنان در خیابان‌های استکهلم تردد می‌کنند، سرکوب کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش از رای‌گیری پارلمان درباره این موضوع گفت که سوئد به اندازه کافی برای تضمین جایگاه خود در ناتو و تضمین تصویب پیشنهاد خود از سوی ترکیه پیش نرفته است.

براساس گزارش آر تی، اردوغان در گفتگو با پی بی اس نیوز تایید کرد که عضویت سوئد در ناتو پس از تشکیل مجدد در ماه اکتبر در دستور کار مجمع ملی بزرگ ترکیه قرار خواهد گرفت. با این حال، هنگامی که رئیس جمهور ترکیه تحت فشار قرار گرفت که آیا رای گیری به زودی برگزار می‌شود یا خیر، اظهار داشت که البته برای اینکه این اتفاق بیفتد، سوئد باید به وعده‌های خود عمل کند.

اردوغان با اشاره به گروه‌های کردی که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، تاکید کرد که این سازمان‌ها باید فوراً رفت و آمد خود را در خیابان‌های استکهلم متوقف کنند و باید فعالیت‌های خود را متوقف کنند، زیرا دیدن این اتفاق برای مردم ترکیه بسیار مهم است.  رئیس جمهور ترکیه همچنین اذعان کرد که سوئد ظاهراً قوانین خود را برای رسیدگی به این موضوع اصلاح کرده است، اما این کافی نیست.

سوئد و فنلاند، در ماه می ۲۰۲۲ و پس از آغاز درگیری اوکراین، درخواست پیوستن به ناتو را دادند. با این حال، در حالی که هلسینکی در ماه آوریل به عضویت این بلوک نظامی درآمد، پیشنهاد استکهلم به دلیل عدم تمایل مجارستان و ترکیه برای تصویب درخواست آن در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

در حالی که بوداپست بار‌ها از سوئد به دلیل انتقاد از وضعیت دموکراسی در این کشور اروپای مرکزی انتقاد کرده است، آنکارا از استکهلم خواسته است تا اقدامات بیشتری برای سرکوب گروه‌های کرد انجام دهد. یکی دیگر از موارد اختلاف برای ترکیه از سوزاندن مکرر قرآن در این کشور نوردیک ناشی می‌شود.

در ماه ژوئیه، پس از ماه‌ها رفت و برگشت، اردوغان با انتقال پیشنهاد عضویت سوئد به پارلمان ترکیه پس از دیدار با اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو موافقت کرد.

در بیانیه‌ای پس از نشست، سه رهبر تاکید کردند که استکهلم قوانین ضد تروریسم خود را تغییر داده، همکاری‌های ضد تروریسم علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را گسترش داده و صادرات تسلیحات به ترکیه را از سر گرفته است. علاوه بر این، دو کشور برای ایجاد یک پیمان امنیتی دوجانبه جدید توافق کردند. در همان زمان، سوئد متعهد شد که نقشه راه را به عنوان مبنای مبارزه مستمر خود علیه تروریسم در همه اشکال آن ارائه کند.

برچسب ها: ناتو ، سوئد ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۰:۴۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
ترکیه خودش عامل اصلی اهانت به قرآن کریم در هلند و سوئد بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۶:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
شرم آور و تاسف بار است که رژیم صهیونیستی جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و به رهبری آمریکا جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از سال 2011 تاکنون از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سوریه، عراق و منطقه همه جانبه کمک، حمایت و پشتیبانی می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
آخرین اخبار