ثبت جهانی باغستان سنتی باعث صیانت از این میراث گرانبها می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ثبت جهانی باغستان سنتی باعث حفظ و صیانت از این میراث گرانبها خواهد شد و با ثبت و شناساندن آن می توانیم فرهنگ کهن قزوین را به همگان معرفی کنیم.

محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در جلسه بررسی ظرفیت‌های باغستان سنتی قزوین برای ثبت جهانی جیاس گفت: این نشست با یک هدف مشترک بین نمایندگان بخش خصوصی و دولتی برگزار شده تا بتوانیم به دستاورد خوبی برای ثبت جهانی باغستان برسیم.

وی اظهار داشت: استان قزوین با دارا بودن پیشینه و هویت تاریخی آثار ثبت شده ملی بسیاری دارد و بخش کشاورزی این استان همیشه خاص و در همه زمینه‌ها پیشرو بوده بنابراین بایستی از این گنجینه ارزشمند بخوبی حفظ و صیانت کرد.

عطایی تاکید کرد: باغستان سنتی قزوین قدمت طولانی دارد و امیدواریم با حضور نماینده سازمان فائو این میراث کهن نیاکان مان را ثبت کنیم تا با ثبت و شناساندن آن بتوانیم هویت فرهنگی و فرهنگ کهن قزوین را به همگان معرفی کنیم.

باغات سنتی قزوین با عنوان باغات کاسپین ثبت جهانی شود

مهدی رجحانی معاون عمرانی استانداری قزوین هم گفت:با توجه به میراث گران سنگ و پیشینه قزوین پیشنهاد می شود باغستان سنتی با نام باغات کاسپین ثبت جهانی شود.

وی افزود: عرصه سرزمینی قزوین اقلیم متنوع و گوناگونی دارد و فصل‌های پربارش و مناطق پربارش و هم کویر دارد.

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: باغستان سنتی در گذشته نزدیک به شش هزار وسعت داشته که رکن مهم اقتصادی بوده است.

رحجانی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به ۳ هزار هکتار از این باغستان باقیمانده و دولت محلی با کمک مالکان باغستان بایستی این میراث گذشتگان را که نیمی از آن باقیمانده را حفظ و احیا کنیم.

وی یادآور شد: این نشست با هدف حفظ باغستان و بهره وری مناسب از آن تشکیل شده و طی یکسال گذشته نیز اقدامات خوبی در راستای حفظ باغستان در استان انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار