مقام ارشد آمریکا: بالون چینی جاسوسی نمی‌کرد

فرمانده ارتش آمریکا گفت که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که بالون چینی قصد جاسوسی نداشته است.

«مارک میلی» فرمانده ارتش آمریکا، در مصاحبه با ای‌بی‌سی گفت که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اکنون بر این باورند که بالون مرموز چینی از مسیر خود خارج شده و قصد جاسوسی نداشته است.

این مقام ارشد آمریکایی با بیان آنکه پکن از همان ابتدا تاکید داشت که این بالون یک هواپیمای نظارتی نیست، گفت: «این به اصطلاح بالون جاسوسی چینی که در ماه فوریه در سواحل شرقی آمریکا سرنگون شد، در واقع هیچ اطلاعاتی جمع‌آوری نکرد. ارزیابی جامعه اطلاعاتی ما این است که این بالون هیچ جمع‌آوری اطلاعاتی نداشته و این یک ارزیابی با اطمینان بالا است.»

بالونی که اکنون مارک میلی درباره آن اظهار نظر کرده است، ماه ژانویه در آسمان آلاسکا ظاهر شد و سپس به سمت جنوب حرکت و از آمریکا عبور کرد. پرواز آن در ارتفاع بالا در نهایت با سقوط آن در سواحل کارولینای جنوبی اوایل ماه فوریه به پایان رسید.

در ماه آوریل، مقامات ناشناس به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که این بالون برای رهگیری ارتباطات الکترونیکی، قبل از اینکه «سرعت خود را افزایش دهد» در تلاش برای «هرچه سریع‌تر خارج کردن آن از حریم هوایی آمریکا»، «گذر‌های متعدد» را بر روی سایت‌های نظامی آمریکا انجام داد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، این اقدام را «غیرقابل قبول» و دولت چین را  «غیرمسئول» برای پرواز بالون بر فراز خاک آمریکا دانست و در واکنش به این اقدام سفر برنامه‌ریزی شده به پکن را لغو کرد.

چین معتقد بود که این بالون یک کشتی غیرنظامی بوده که از مسیر منحرف شده است. توضیحی که مارک میلی اکنون آن را تایید می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار