مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز:

کشور با ناترازی ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز روبروست

رحمانی گفت: با وجود تولید و تزریق روزانه بیش از ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز به خطوط سراسری کشور، همچنان با ناترازی ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه هستیم.

مسلم رحمانی  روز یکشنبه در آیین معارفه سرپرست جدید شرکت گاز استان یزد گفت: در زمستان سال ۱۴۰۱، با توجه به سرمای بی‌سابقه بعد از ۲۶ سال و ماندگاری سرما در کشور با مشکل ناترازی گاز روبرو شدیم که امسال در فصل زمستان نیز این مشکل را خواهیم داشت .

وی میزان تولید سالانه گاز در کشور را ۲۳۰ میلیارد مترمکعب بیان و اظهار کرد: در فصل زمستان روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز در سطح کشور تولید و توزیع می شود که یک عدد بسیار بزرگی است اما با ناترازی مواجه هستیم و این شرایط برای کشور مناسب نیست .

رحماني تصریح کرد: مدیریت ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز بسیار سخت است اما در فصل زمستان امسال باید لحاظ شود تا کمترین خسارت و تبعات به مردم و صنایع وارد شود.

رحمانی ادامه داد: با وجود این ناترازی گاز در سال گذشته و با وجود آنکه در چند ایستگاه شرکت ملی گاز مشکل به وجود امد اما یک روز در حوزه تولید و پالایش مشکلی به وجود نیامد.

وی اضافه کرد: عقب ماندن از برنامه ترسیم شده برای تولید و بالادستی شرکت ملی گاز از دلایل عمده ناترازی کشور در بخش گاز است که امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم شاهد رفع آن در سالهای آتی باشیم.

رحماني اظهار کرد: اقدامات بسیار بزرگ و سرمایه گذاری خوبی در زمینه تولید و توزیع گاز و رفع ناترازی در کشور آغاز شده است اما این اقدامات زمان بر است که اگر این فعالیت های هشت سال گذشته شروع شده بود الان مورد بهره برداری قرار می گرفت و با ناترازی کمتری روبرو بودیم.

مصرف ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی ، تجاری و عمومی

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، میزان مصرف گاز روزانه در بخش خانگی ، تجاری و عمومی را ۱۶۰ میلیون متر مکعب بیان و اظهار کرد: در دیماه فصل زمستان این میزان به ۶۸۰ میلیون متر مکعب می رسد در حالیکه مجموع تولید و توزیع گاز در کشور در روز ۸۵۰ میلیون متر مکعب است بنابراین وقتی مصرف در یک بخش افزایش یابد و تولید ثابت باشد، حتما محدویت های را به وجود می آورد.

وی افزود: براساس قراردادهایی که با صنایع و نیروگاههای منعقد شده، هشت ماه از سال باید از انرژی گاز و چهارماه از سوخت های جایگزین استفاده کنند که در این زمینه به اجبار وارد مرحله محدویت مصرف در این بخش ها می شویم.

رویکرد دولت سیزدهم عدم قطع گاز خانگی و تجاری است

رحمانی ادامه داد: روزهای بسیار سختی را در زمستان سال گذشته سپری کردیم؛ رویکرد دولت عدم قطع گاز خانگی و تجاری است .

وی با اشاره به اینکه خط قرمزی که از سوی دولت برای شرکت ملی گاز ترسیم شده باید اجرایی شود، مدیریت و بهینه در سه بخش خانگی ، تجاری و صنایع را مهم خواند و گفت: تمام دستگاهها و وزارت خانه‌ها در این موضوع نقش اساسی دارند و فقط مربوط به وزارت نفت و شرکت ملی گاز نیست.

وی افزود: وزارت کشاورزی یکی از وزارتخانه هایی است که بیشترین اتلاف در بحث انرژی دارد که میزان مصرف انرژی در این بخش در زمستان ۲۴ برابر فصل تابستان است که این وزارتخانه برای مدیریت مصرف گاز باید ورود کند.

رحمانی میزان مصرف واحدهای تجاری را روزانه ۱۱ میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: این میزان در زمستان به ۵۰ میلیون مترمکعب می رسد که حدود پنج برابر افزایش می یابد که در این زمینه باید وزارت صمت نظارت و کنترل داشته باشد.

وی اضافه کرد: در بخش خانگی هم تنها با ۶ تا ۱۰ درصد صرفه جویی ، افزون بر۵۰ میلیون متر مکعب قابلیت بهینه سازی دارد.

رحمانی گفت: مجموع برق مصرفی صنعت سیمان در کشور حدود ۲۸ میلیون مترمکعب ،بخش فولاد ۴۰ میلیون، صنعت پتروشیمی ۶۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب است لذا با اندکی صرفه‌جویی، دیگر نیازی به تعطیلی صنایع به دلیل کمبود گاز نخواهد بود.

وی در ادامه با طرح بزرگ این شرکت برای بهینه‌سازی مصرف گاز گفت: در ایران ناترازی تولید و مصرف گاز وجود دارد، بنابراین یا باید تولید را افزایش دهیم یا مصرف را کنترل کنیم؛ یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل‌ها برای این مسئله، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف است.

وی با اشاره به ناترازی شدید گاز به‌ویژه در فصل زمستان بیان کرد: وزیر نفت در این باره شیوه‌نامه‌ای را به شرکت‌های تابع ابلاغ کرد که طبق آن، سرمایه‌گذاران و صنایع پرمصرف در زمینه ذخیره‌سازی اس‌ان‌جی ومینی‌ال‌ان‌جی سرمایه‌گذاری کنند و در فصل سرد سال و در مواقع ایجاد ناترازی شدید، از گاز اس‌ان‌جی، سی‌ان‌جی یا مینی‌ال‌ان‌جی استفاده کنند.

رحمانی درباره اجرای طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز که از دیگر پروژه‌های در حال اجراست، اظهار کرد: یکی از خروجی‌های این طرح، مدیریت مصرف انرژی است که برنامه‌های مطالعاتی آن در حال انجام است .

وی یادآور شد: مشترکان بخش خانگی چند استان از استان‌های سردسیر کشور نیز برای اجرای این پروژه انتخاب می‌شوند که این موضوع در مرحله انتشار فراخوان است تا شرکت‌هایی که قابلیت ساخت کنتورهای هوشمند و تأمین زیرساخت‌های علمی و پدافندی را دارند، این طرح را با مدیریت فناوری و بومی‌سازی اجرایی و تکمیل کنند.

رحمانی با اشاره به میزان مصرف گاز در استان یزد ادامه داد: استان یزد با مصرف ۸.۳ میلیارد متر مکعب گاز در سال ، فقط ۸۷۰ میلیارد مترمکعب آن در بخش خانگی و مابقی در بخش نیروگاههای و صنعت مصرف می شود.

بهره مندی یک هزار و ۲۵۰ شهر و روستا در کشور از نعمت گاز

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه کشور ما یکی از بزرگترین کشورهای دنیا در بحث توسعه گازرسانی است ، خطوط شبکه و تغذیه گاز در کشور را ۴۶۰ هزار کیلومتر و ۳۹ کیلومتر خطوط انتقال بیان کرد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۲۵۰ شهر و ۳۷ هزار روستا در کشور از نعمت گاز بهره مند هستند افزود: همچنین ۱۵۱ هزار واحد صنعتی ، ۳۷۰ نیروگاه ، ۷۰۰ صنعت بزرگ فولادی، و پتروشیمی و معدنی از گاز بعنوان زیر ساخت انرژی و خوراک خود استفاده می کنند.

رحمانی با بیان اینکه گاز در سبد اقتصادی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است افزود: شرکت ملی گاز ایران در توسعه ایران نقش والایی دارد و در این مسیر باید حداکثر تلاش خود را داشته باشیم.

جایگزین تامین پایدار گاز استان یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد هم در این مراسم گفت: متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به توسعه تامین گاز همزمان با توسعه شبکه گازی طی یک دهه گذشته، کشور امروز با ناترازی انرژی مواجه است.

محمدجواد ابوالحسینی افزود: خط تامین کننده کنونی استان همان خط اصلی گاز کشور است که در طول مسیر بارگذاری‌های متعددی روی آن است و قطعاً‌ مدیریت را در زمان ناترازی با دشواری مواجه می‌کند که در این زمینه مسیرهای جایگزین تامین گاز استان از سایر مسیرهای شبکه ملی انتقال گاز را نیز خواستار هستیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار