زلنسکی درباره قرارداد غلات اوکراینی به اتحادیه اروپا هشدار داد

رئیس‌جمهور اوکراین به کشورهای همسایه عضو اتحادیه اروپا نسبت به اعمال محدودیت درباره غلات اوکراینی هشدار داد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی تلگرامی به کشور‌های همسایه و عضو در اتحادیه اروپا هشدار داد که  اگر کشور‌های اتحادیه اروپا برخلاف تصمیمات اتخاذ شده در بروکسل تصمیم به اعمال محدودیت‌های یکجانبه بر غلات اوکراینی بگیرند، کی‌یف پاسخ خواهد داد.

روز گذشته (جمعه) کمیسیون اروپا تصمیم گرفت که ممنوعیت تحویل گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان اوکراینی را به لهستان، مجارستان، رومانی، بلغارستان و اسلواکی تمدید نکند. این محدودیت‌ها در ماه مه معرفی و در ۱۵ سپتامبر (روز گذشته) منقضی شدند.

در حالیکه مقامات بلغارستان از این اقدام حمایت کردند، چهار کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا گفتند که به دلیل نیاز به حفاظت از صنایع کشاورزی اکنون محدودیت‌هایی را در سطح ملی اعمال خواهند کرد.

در واکنش به چنین اظهاراتی زلنسکی در تلگرام خود نوشت که با «اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا تلفنی صحبت کرده و به او گفته است که از او بسیار سپاسگزار است که به قول خود عمل کرده و قوانین بازار آزاد را حفظ کرده است و افزود: «تصمیم بروکسل برای تمدید نکردن این ممنوعیت نمونه‌ای از اتحاد و اعتماد واقعی بین اوکراین و اتحادیه اروپاست. اروپا همیشه زمانی برنده می‌شود که قوانینش کار کنند و معاهدات اجرا شوند. اکنون مهم است مطمئن شویم اتحاد اروپا در سطح دو جانبه نیز کار می‌کند و در جریان حملات روسیه، همسایگان از اوکراین حمایت می‌کنند.»

رئیس‌جمهور اوکراین بدون ارائه جزئیات درباره اقدامات متقابلی که این کشور ممکن است انجام دهد، هشدار داد: «اگر لهستان، مجارستان، رومانی یا اسلواکی تصمیماتی اتخاذ کنند که قوانین اتحادیه اروپا را نقض کند، اوکراین به روشی متمدنانه پاسخ خواهد داد.»

پس از تصمیم روز گذشته اتحادیه اروپا، «ماتئوش موراویسکی» نخست‌وزیر لهستان گفت: «ورشو ممنوعیت غلات اوکراینی را تمدید خواهد کرد. ما به برلین گوش نخواهیم داد، زیرا این به نفع کشاورزان لهستانی است.»

«ویکتور اوربان» نخست‌ وزیر مجارستان  هم اظهارات مشابهی داشت و گفت که در حال آماده شدن برای «یک جنگ جدی در بروکسل» بر سر مسئله غلات است.

ورشو و بوداپست علیرغم دیدگاه‌های متضادشان درباره درگیری بین مسکو و کی‌یف، به شدت در برابر تحویل غلات اوکراینی مقاومت کرده‌اند. لهستان یکی از حامیان اصلی اوکراین در اتحادیه اروپاست که به این کشور تسلیحات می‌دهد و بر اقدامات سختگیرانه فزاینده علیه روسیه اصرار می‌ورزد، اما در مقابل، مقامات مجارستان به طور مداوم از تحریم این اتحادیه علیه مسکو به عنوان ناکارآمد انتقاد کرده و بر راه حل دیپلماتیک برای این موضوع اصرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار