در میز اقتصاد بررسی شد

تغییرات ساعت کاری بر بهره‌وری چه میزان اثرگذار بود؟

مشاور سازمان ملی بهره‌وری گفت: با تغییرات ساعت کاری، ۸۵ درصد هدف‌گذاری انجام‌شده در حوزه صرفه‌جویی انرژی برق محقق شد ولی برای حصول اطمینان از تحقق بهره‌وری، شروط دیگری از جمله ارتقا یا حداقل ثبات کمیت و کیفیت خدمات نیز باید مدنظر قرار گیرد.

در میز اقتصادی امروز در خصوص اثرات تغییرات ساعت کار بر بهره‌وری با حضور مسئولان بحث و گفت و گو شد.

سوال: آیا تغییرات ساعت به اهداف خود رسید؟

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: بر اساس برنامه ریزی امسال بحث مدیریت مصرف را در برنامه داشتیم از کل مصرف حدود ۴ تا ۵ هزار مگاوات بخش اداری و بخش‌های عمومی مصرف دارند. دو بحث ساعت فعالیت و تعطیلی ادارات را داشتیم در کل ۸۵۰ مگاوات کاهش مصرف را داشتیم که عدد بزرگی است که نزدیک به مصرف مجموع برق دو استان است. برای مناطق گرمسیر و سردسیر هم خاموشی وسایل را در نظر گرفتیم. کشور‌های مختلف هم روش‌های متفاوتی دارند.

سوال: چرا در ابتدای طرح زمان متنوعی اعلام می‌شود؟

نوبری مشاور نوسازی سازمان اداری استخدامی: اساسا در خصوص یک ساعت قراردادی صحبت می‌شود که کارمند باید برنامه روزانه خود را تغییر دهد حالا این تغییر رفتار یکسری ابهام پیش آورد، اما نکته قابل تذکر این است که در ۲۸ اسفند این نکته مشخص شد و ابهامی وجود نداشت ابهام مطرح شده به ساعت پایان کار بود که وزارت نیرو تاکید بر ساعت یک داشت.

سوال: از این به بعد چگونه خواهد شد؟

نوبری: اساسا هر چقدر رفتار پیش بینی پذیر‌تر باشد کارایی مطلوب‌تر پیش خواهد رفت تا اصل ارائه خدمت شکل گیرد. اکنون روال به شکل ابتدای سال است یعنی واحد صنعتی از ۷ صبح، ادارات و ستاد‌ها از ۷ تا ۹ شناوری دارند و واحد‌های استانی ساعت ۷ شروع کار است ساعت انتهای کار هم به ضوابط بخش‌ها برمی گردد. البته ۷ تا ۹ ساعت شناوری عاملی برای بی نظمی نیست. ساعت بانک‌ها هم ارائه خدمت ساعت ۷ و نیم و آموزش‌های عالی ساعت ۸ شروع کار است.

سوال: چقدر تغییرات روی بهره‌وری اثر گذار خواهد بود؟

اسماعیل حبیبی، مشاور سازمان ملی بهره‌وری: در حوزه بهره‌وری ساعت حضور به کمیت کار مرتبط نیست در حوزه کار مفیددر  وضعیت مطلوبی قرار نداریم سه مولفه برای بهره‌وری مهم است اول توانایی افراد که ذیل آن نظام استخدامی مطرح است، بخش دوم بحث تمایل و انگیزه است که ذیل نظام پاداش مطرح  می شود و مرحله آخر بحث امکانات است. هر طرحی که برای نیروی کار مطرح می‌شود باید این سه عامل بررسی شود.

نوبری: دو نظرسنجی انجام شد که از آن افرایش ۸۰ درصدی انطباق پذیری دریافت شد البته شهر به شهر این موارد متفاوت است کارمندانی که سن بالاتر و فرزند بیشتری داشتند راحت‌تر با تغییرات منطبق شدند.

سوال: آیا برای اول مهر تغییرات خواهیم داست؟

نوبری: تغییری دیگر نداریم و مدارس ابتدای ساعت ۸ و متوسط ۷ و نیم صبح ساعت شروع ساعت آن‌ها است.

سوال: اگر دستگاهی ساعت کاری اعلامی را رعایت نکند چه اقداماتی شکل می‌گیرد؟

نوبری: این تصمیم لازم الاجرا است و مانند بقیه موارد با آن‌ها برخورد می‌شود.
حبیبی: در حوزه خدمات عمومی هدف اصلی ما رسیدن به رضایت شهروندان است

سوال: در خارج از کشور چگونه است؟

حبیبی:  محاسبه بهره‌وری یک کسر است که صورت آن مجموع اقدامات است و مخرج کسر، منابع صرف‌شده است. با تغییرات ساعت کاری، ۸۵ درصد هدف‌گذاری انجام‌شده در حوزه صرفه‌جویی انرژی برق محقق‌شد و در مجموع ۸۵۰ مگا وات روزانه صرفه‌جویی انرژی برق داشته‌ایم ولی برای حصول اطمینان از تحقق بهره‌وری، شروط دیگری از جمله ارتقا یا حداقل ثبات کمیت و کیفیت خدمات نیز باید مدنظر قرار گیرد. در خصوص ساعت مفید کار هم نیازمند مطالعه جدید هستیم.

سوال: در خصوص کاهش ساعت کاری بفرمایید؟

نوبری: پیشنهاد کاهش ساعت کاری بر محور تعادل کار و زندگی است که البته به توسعه یافتگی کشور‌ها بستگی دارد غالب کشور‌ها به سمت ۴۰ ساعت رفته اند پاکستان از ۴۴ ساعت بیشتر و دانمارک از این مقدار کمتر است. پیشنهادی هم که مطرح شده در حال بررسی و تصویب مجلس است پیشنهاد ما ۵ روز کاری و ۴۰ ساعت در هفته است. در خصوص قوانین کار هم باید سعی کرد تا روند پیش رود، اما به شکل صریح ذکر نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
والا زمان کرونا ما زود می رفتیم به همه کارمون هم میرسیدم. چون ناهار نداشتیم. و متاسفم برای یک عده که همش در حال تخریب کارمندان هستند والا بخدا ما از ساعتی که میاییم مثل اسب عصاری کار می کنیم تا بریم. دلیل نمیشه که یک عدده خیلی محدود کم کاری می کنند پای همه نوشته بشه. همه قشرها بد و خوب دارند. ضرب المثلی هست که میگه بخاطر یک بی نماز درب مسجد رو نمی بندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
تغییر ساعت کاری در کم کاری کارمندان موثر بود
United States of America
کارمند هلال احمر
۱۷:۰۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
سلام الان ساعت کار در تهران هشت الی ۱۵ و چهل و پنج دقیقه است و جای سوال دارد که ۹ ساعت کار در تهران در یکروز به چه انگیزه ای است ؟ بچه های ما را چه کسی به مدرسه ببرد ؟؟؟
منزل من شهرری است تا اداره نیم ساعت رانندگی دارم تقریبا
نمیشه ساعت کار ادارات نه تا ۱۵ باشه ؟
چرا زور دولت به بخش خصوصی نمیرسه تا ساعت ۷ اونها برن سرکاراشون؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
هیچکی نمیگه ماست من ترشه...
راست میگین کارشناسای مخالف طرح رو بیارید مناظره کنید که طرح کارایی داشته یا خیر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
ساعت را به جلو نکشیدن، یک اشتباه احمقانه بود.

ساعت بیولوژیک بدن ما، حدود بیست سال بود که به ساعت تابستانه عادت کرده بود. الان ساعت ۴ صبح, هوا روشنه. تمام سیستم بدنمون بهم ریخته.
نمازمون هم قضا میشه

نمایندگان مجلس، مرد باشند و اشتباهشان را بپذیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
من به شخصه کاملا مخالفم چون از ساعات شروع روشنای روز اصلا درست استفاده نمیشد.مثلا تواستان خراسان شمالی ساعت ۲.۴۵ دقیقه ازان صبح رومیگفتن. واقعا خنده داره ازاون طرفم روزها زودتر غروب میکنه دیگه یه کارمند به کارهای عمومش نمیتونه برسه.من از مسئولین خواهش میکنم به روال قبل برگردونن تغییر ساعت ها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
ما که نفهمیدیم این امارها چجوریه اخه کارمند زودتر تعطیل بشه میاد خونه کولر روشن میکنه همون برق را مصرف میکنه؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
تغییر ساعت کاری بسیار کار اشتباهی بود که انجام شد وبه علت استراحت کم و کم خوابی تاثیرات بسیار مخربی رو روی اعصاب و روان کارمندان داشت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
مگه کارمندا کار هم می کنن بیشتر از 90 درصد کارمندان صبح میان و ظهر میرن بدون حتی یک دقیقه کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
انشالا کارمند شی ببینم بازم نظرت همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
خوب من کارمند هستم و این نظر رو دادم تو دفتر چند نفر هستیم که فقط دو نفر کار می کنیم بقیه فقط وقت می گذرونین
Iran (Islamic Republic of)
یزدان
۲۰:۱۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
اومدن درستش کنن زدن نابودش کردن از قدیم تا امسال ساعت کاری هشت و دو‌ نیم بوده الان به جای اینکه کم بشه بیشترش کردن هفت تا دو و نیم
آخرین اخبار