۹۵ درصد جابه‌جائی زائران قزوینی از مرز‌های زمینی بوده است

مدیرکل حج و زیارت استان قزوین گفت: ۹۵ درصد از زائران قزوینی در بازه زمانی سی و یکم مرداد تا دوازدهم شهریور از مرز‌های زمینی به داخل و خارج کشور جابه‌جا شدند.

بشیر سلیمی مدیرکل حج و زیارت استان قزوین گفت: ۹۵ درصد (۲۷ هزار و ۹۲۴ نفر) از زائران قزوینی در بازه زمانی سی و یکم مرداد تا دوازدهم شهریور امسال تنها از مرز‌های زمینی و پنج درصد با پرواز‌های هوایی به داخل و خارج کشور جابه‌جا شدند.

سلیمی افزود: ۴۸ هزار و ۱۲۵ نفر زائر قزوینی در اربعین امسال در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که این آمار با افزایش ۲۱ درصدی استقبال نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

وی با اشاره به آمار ثبت‌نام بیمه‌شدگان افزود: سه نوع بیمه ۳۵ هزار تومانی، ۴۵ هزار تومانی و ۵۵ هزار تومانی برای اربعین امسال در نظرگرفته شده بود که بیش از ۹۰ درصد زائران قزوینی در بیمه ۳۵ هزار تومانی، درصدی با فاصله بسیار محدود در بیمه کامل و تقریبا چهار درصد هم در بیمه ۴۵ هزار تومانی ثبت‌نام کردند.

مدیرکل حج و زیارت استان قزوین بیان کرد: خدمات استان در اربعین حسینی محدود به سامانه سماح نبوده بلکه خدمات امدادی، راهنمایی مسیر و آدرس و هدایت گمشدگان را هم در برمی‌گرفت و تلاش‌های بسیاری از سوی نیرو‌های اداره‌کل در این بین حاصل شد. 

سلیمی اذعان کرد: برای بیش از ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر اعم از زائران فوتی و گمشده خدمات امدادی از سوی حج و زیارت استان قزوین ارائه شد؛ ۶ ایستگاه (با حضور سه نفر در هر ایستگاه) در منطقه شمالی کربلا مستقر بود و در مجموع ۳۵ امدادگر و راهنما از استان قزوین حضور داشتند.

وی با اشاره به سایر خدمات حج و زیارت استان قزوین در ایام اربعین ابراز کرد: مسئولیت امداد و راهنمایی شهر کربلا در خراسان رضوی بر عهده سازمان حج و زیارت استان قزوین بود و این سازمان مسئولیت یک منطقه در کرمان برای کربلا را بر عهده داشت.

سلیمی اضافه کرد: تعداد زائران قزوینی جابه‌جا شده در این بازه زمانی در مرز باشماق استان کردستان شامل ۱۹۲ نفر، مرز خسروی دو هزار و ۷۳۱ نفر، مرز تمرچین استان آذربایجان غربی شامل ۷۳ نفر و مرز مهران شامل ۲۴ هزار و ۶۳۰ نفر بوده است.

وی عنوان کرد: آمار جابه‌جایی زائران قزوینی با پرواز‌های هوایی در تاریخ یاد شده شامل ۲۹۸ نفر است.

مدیرکل حج و زیارت استان قزوین یادآور شد: بیشترین تردد زائران قزوینی در مرز باشماق مربوط به هشتم شهریور با تردد با ۳۸ نفر، مرز تمرچین با ۱۶ نفر در پنجم شهریور، مرز خسروی با ۳۹۳ در هشتم شهریور و مرز مهران با سه هزار و ۶۳۹ نفر در تاریخ ششم شهریور بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار