در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وجود مبارک نبی مکرم اسلام؛ فلسفه افلاک

یک کارشناس مذهبی از شخصیت وارسته پیامبر اکرم (ص) به عنوان موهبت الهی و فلسفه افلاک یاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، کارشناس مذهبی درمورد شخصیت پیامبر اکرم (ص) بیان کرد: درمورد شخصیت و کرامات نبی مکرم اسلام (ص) و اهل بیت علیهم السلام قلم ها، بیان‌ها و زبان‌ها عاجز هستند و به قول شاعر: قدر زر زرگر شناسد قدر جوهر جوهری/ قدر گل بلبل شناسد قدر پیغمبر علی و به قول سعدی شیرین سخن: «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد»، اما بر اساس آن چه که به فهم و عقل انسان می‌رسد باید در این خصوص گفت و این که خداوند سبحان، نعمت‌های زیادی به ما عطا کرده اند و قرآن کریم می‌فرمایند: اگر بخواهید نعمت‌های خداوند را به شماره بیاورید نمی‌توانید تعداد آن‌ها را بشمارید. 

این کارشناس مذهبی گفت: خداوند متعال نسبت به هیچ‌یک از نعمت‌ها منتی بر سر بشر نگذاشته اند و همه را از فضل و کرم و لطف خود عنایت کرده اند و خداوند سبحان در سوره مبارکه جمعه می‌فرمایند: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» «و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آن‌ها می‌خواند و آن‌ها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند!» یعنی تنها نعمتی که خداوند سبحان می‌فرمایند ما به بشر اعطا کرده ایم و به واسطه آن بر مومنان منت گذاشته ایم وجود نبی مکرم اسلام (ص)؛ نبی رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) و بعثت ایشان است. 

حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم به حدی برای هدایت بشر دغدغه داشته اند که قرآن کریم در سوره مبارکه توبه فرموده اند: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» «همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است.» یعنی برای پیامبر اعظم (ص) سخت است که ببینند فردی از امت خود و یا به طور کلی، انسانی به دام شیطان گرفتار می‌شود و برای هدایت مومنان از خودشان حریص‌تر هستند و رأفت ویژه تری هم، درمورد مومنان دارند و دغدغه ایشان به اندازه‌ای است که انس با پروردگار عالم را به خاطر هدایت بشری رها می‌کنند که شاید خیلی وقت‌ها قدر خود را نمی‌داند و در قرآن کریم بیان شده است: «طه مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى» «طه قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج افتى» یعنی پیامبر! ما این قرآن را نازل نکردیم که خودت را به مشقت بیندازی و برای هدایت بشر، شب و روز نداشته باشی. 

این سخنران مذهبی ادامه داد: همه دغدغه و همت حضرت محمد (ص) و حضرات معصومین علیهم السلام هدایت و سعادت بشر به منظور کمال اوست تا پروردگار عالم را بنده باشد و در مسیر بندگی خداوند سبحان حرکت کند. بنابراین، این دغدغه پیامبر اکرم (ص) برای هدایت ابتدایی بشر نیست بلکه وقتی حضرت محمد (ص) به بعثت رسیدند بعثت ایشان منت است و زمانی که در میان قوم و امت بودند حضور پربرکت حضرت صل الله علیه وآله والسلم مانع عذاب بود؛ به طوری که کتاب آسمانی قرآن کریم می‌فرمایند: وقتی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله والسلم در میان شماست عذاب بر شما نازل نمی‌شود. چون رحمت للعالمین هستند و پیامبر اکرم (ص) نه تنها برای این دنیا شفاعت هستند بلکه در آخرت هم، دست بشر را می‌گیرند و سعادت و کمال انسان را تضمین می‌کنند و پروردگار عالم، همه پیامبران و سرآمد آن ها؛ پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم را با این ویژگی‌های شخصیتی زیاد و کرامات فراوانی که داشتند برای هدایت انسان فرستاده اند. بنابراین، سر سلسله همه مخلوقات حضرت محمد (ص) هستند که در بیان شریف آمده است: «لَوْلاکَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ» «اگر تو نبودى، جهان را نمى ‏آفریدم.» یعنی فلسفه افلاک، وجود مبارک نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) است. 

حجت الاسلام غلامی یادآور شد: با توجه به این که پیامبر اکرم (ص) پیامبر رحمت هستند همه سختی‌ها و مشقت‌ها و مصائب و مشکلات را به جان خریده اند تا امتی را نجات دهند. حضرت یوسف (ع) در زندان افتادند و بر ابتلاء و امتحان الهی صبر کردند و خداوند متعال به واسطه این صبر حضرت یوسف (ع) در زندان، قومی را موحد کردند. اما با این وجود، بزرگ‌ترین و بیشترین آزمون‌های الهی برای حضرت محمد (ص) بوده است و حضرت محمد (ص) از آن ابتلائات و امتحان‌های الهی سربلند بیرون آمدند تا بشر را هدایت کنند و مادامی که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله زنده بودند بیانات، سیره و نصیحت‌های ایشان به دست بشر می‌رسید و پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) سنت، احادیث و روایات به جای مانده از ایشان به دست بشر رسیده است و وجود مقدس حضرات معصومین (ع) از دیگر میراث‌های گرانبهای حضرت محمد (ص) هستند که برای گرفتن و هدایت بشر حضور داشته اند.

این کارشناس مذهبی افزود: وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) به عنوان فیض بزرگ و رحمت واسعه و منت خداوند سبحان برای مومنان بوده اند و بشر باید با توسل به ایشان و حضرات معصومین (ع) از این نعمت بزرگ بهره ببرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
اللّهم صلّ على محمد و آل محمد
آخرین اخبار