مشارکت جهادی، بزرگترین سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش است

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: مشارکت و گسترش کار‌های ایثارگرانه و جهادی، بزرگترین سرمایه اجتماعی مجموعه آموزش و پرورش است.

محمد کاظم رحیمی نژاد مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در جلسه هماهنگی پروژه مهر با حضور بازرسان وزارتی به اقدامات صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد و گفت: سال گذشته و امسال کار‌های جهادی از درون مدارس شکل گرفت که تعداد ۳۰۶ گروه جهادی رسماً با ترکیب ۷ نفر، ۳ نفر عضو و ۴ نفر حامی و جمعا دو هزار و ۱۴۰ معلم جهادی در سراسر استان مشغول به فعالیت هستند.

رحیمی نژاد به مشارکت جهادی اشاره کرد و گفت: مشارکت و گسترش کار‌های ایثارگرانه و جهادی از کف مدارس و از کف جامعه چه از ناحیه خیرین و چه از ناحیه تشکل‌های مردم نهاد و چه از ناحیه معلمان، بزرگترین سرمایه اجتماعی مجموعه آموزش و پرورش است.

او به ضرورت فرهنگ سازی مشارکت مردمی اشاره کرد و افزود: اگر هزینه‌ای را صرف جلب و جذب مشارکت‌های مردمی کنیم این عمل از ناحیه مردم و توسعه حرکت‌های مردمی اثرات پایدارتر و موثرتر برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنان خود به طرح شهید همت اشاره کرد و گفت: این طرح در خصوص توانمند سازی معلمان مدارس انجام شده که جمعا ۳۰۶ گروه جهادی در استان در سال‌های گذشته و امسال در مرکز استان به خصوص در حاشیه شهر و در ۵۶ محله کم برخوردار فعالیت‌هایی را انجام داده اند. 

رحیمی نژاد اظهار کرد: دوره‌های تقویتی نه صرفا آموزشی و استفاده از نیرو‌های شاخص در حوزه مسائل تربیتی در مدارس طبق برنامه ریزی‌های انجام شده برگزار شد.

او به مشارکت صنایع اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات جهادی و مشارکتی ورود صنایع و خیرین به عرصه نوسازی مدارس و افزایش فضا‌های آموزشی بوده که در هفته دولت ۱۴ فضای آموزشی افتتاح شد و تا اوایل مهرماه نیز ۱۰ طرح و فضای آموزشی دیگر هم آماده بهره برداری است.

این مقام مسئول به بالا بودن میانگین کلاس‌های درس مدارس استان اشاره کرد و افزود: میانگین دانش آموزان در کلاس‌های درسی مدارس استان ۲۵/۶ درصد است که این از میانگین کشور ۱/۷ درصد بالاتر است که خود نشان دهنده تلاش همکاران در سطح شهرستان و مناطق است.

او به وجود مدارس ۱ نفره،۳ نفره و ۵ نفره اشاره و تصریح کرد: ما در مدارس استان کلاس‌های بالای ۴۰ نفر را نگه داشتیم تا بتوانیم مدارس ۵ نفره و کلاس‌های ۳ نفره خود را داشته باشیم که این خود حاصل همت همکاران و ساماندهی نیروی انسانی و توسعه سنوات مبتنی بر بخشنامه‌ها به بهترین شکل ممکن است.

رحیمی نژاد در پایان تصریح کرد: نگاه کمی و اختصاص نیرو و تجهیزات به استان‌ها مورد بازنگری قرار گیرد تا خسارت‌هایی که برخی استان‌ها از جمله استان یزد متحمل می‌شوند به حداقل برسد.

سید محمد هادی حسینی معاون مدیرکل پرورشی و بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش در پروژه مهر در این جلسه از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در مدارس تشکر کرد و گفت: طی سه روز حضورمان در استان یزد موفق شدیم از ۷۹ مدرسه در ۱۴ منطقه آموزشی استان بازدید کنیم و از نزدیک در جریان روند امور قرار بگیریم.

در ادامه این جلسه دبیر اجرایی پروژه مهر از هدف و رویکرد پروژه مهر نام برد و اظهار کرد: رویکرد پروژه مهر سال ۱۴۰۲ تبدیل مدرسه به پایگاه مردمی و اجتماعی و محله و همچنین توجه ویژه به ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس با اولویت مدارس عادی _ دولتی است.

ابراهیم فلاحتی به اقدامات انجام شده در خصوص پروژه مهر پرداخت و عنوان کرد: بازدید‌های دوره‌ای از کلیه نواحی و مناطق استان و همچنین بازدید از همه مدارس استان قبل از شروع سال تحصیلی انجام شد.

پیگیری‌های لازم جهت راه اندازی مدارس نوساز، برگزاری مانور بازگشایی مدارس در تاریخ ۱۴ شهریور جهت بررسی میزان آمادگی مدارس، ساماندهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان وظیفه و تعیین محل خدمت آن‌ها و برگزاری آموزش ضمن خدمت، توسعه آموزش‌های فنی و مهارتی بر اساس توسعه هنرستان‌های جوار کارخانه و جوار معدن، طرح جامع نماز، طرح مدیران تمدن ساز و مدرسه اثر بخش و همچنین به برگزاری دوره‌های توانمند سازی مدیران و معاونان پرورشی و برگزاری دوره آموزشی ارزیابان استخدامی از دیگر مواردی بود که او به آن اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار