تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن می‌رسد

رئیس انجمن ملی خرما گفت: با وجود مشکلات متعدد تولید همچون خشکیدگی خوشه خرما و تغییر اقلیم پیش بینی می‌شود که تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برسد.

آقای محسن رشید فرخی گفت: با وجود عوامل طبیعی متعدد همچون خشکیدگی خوشه‌های خرما و تغییر اقلیم در برخی مناطق پیش بینی می‌شود که متوسط تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برسد.

او سطح زیر کشت نخیلات خرما در ۶ استان خرماخیز را ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارهکتار اعلام کرد و افزود: اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد باغات گرفتار آفت سوسک سرخرطومی هستند که برای مبارزه با این آفت باید اقدام جمعی صورت گیرد به طوریکه ستاد بحران هم پای کار آید چراکه این آفت تهدید جدی برای نخلستان‌های کشور به شمار می‌رود.

رشید فرخی ادامه داد: طبق روال همه ساله ۳۰ درصد خرمای تولیدی به کشور‌های اروپایی، سی آی اس، آسیای جنوب شرقی و روسیه صادر می‌شود که رقمی بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری در بر دارد.  

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه سال گذشته متوسط نرخ هرکیلو خرما ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان بود، گفت: علی رغم تورم ۴۰ درصد، امسال قیمت خرما تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

او گفت:  ۶ استان خرماخیز کشور درگیر آفت سوسک سرخرطومی حنایی است که به سرعت روبه گسترش است و خسارت جدی به کشاورزان وارد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۹:۰۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
از تجربه ای که از گذشته دارید و تجربه برنج کاران سال قبل، بیش از اندازه افزایش دهید باید خودتان مصرف کنید چون مردم قدرت خرید آنچنانی که تصور دارید ندارند.
آخرین اخبار