شناسایی ستاره‌ای شبیه به خورشید که به صورت مکرر تجزیه می‌شود

ستاره شناسان یک ستاره شبیه به خورشید را کشف کردند که به طور مکرر توسط یک سیاهچاله تکه تکه می‌شود.

ستاره شناسان ستاره‌ای مانند خورشید در فاصله حدود ۵۰۰ سال نوری از زمین را رصد کرده اند که توسط سیاهچاله‌ای به طور مکرر تکه تکه و تجزیه می‌شود.

این اتفاق دراماتیک که دانشمندان دانشگاه لستر آن را کشف کرده اند، منجر به تولید انفجار‌های منظم نور در هر ۲۵ روز شده است.

به طور معمول، انفجار‌های سیاهچاله که به عنوان رویداد‌های مخل جزر و مد یا TDE شناخته می‌شوند، زمانی ظاهر می‌شوند که یک سیاهچاله ستاره‌ای را می‌بلعد؛ اما انتشار مکرر آن به این معنی است که آن‌ها این ستاره‌ها را فقط به صورت جزئی از بین می‌برند.

به گفته دانشمندان، در مواردی که انفجار‌ها تکرار می‌شوند، دو نوع انفجار رخ می‌دهد: انفجار‌هایی که هر چند ساعت یک بار رخ می‌دهند و آن‌هایی که هر سال یا با فاصله زمانی بیشتر اتفاق می‌افتند.

دانشمندان گفتند که این اکتشاف، حلقه مفقوده را در درک چگونگی ایجاد اختلال سیاهچاله‌ها در ستارگانی که به دور آن‌ها می‌چرخند، ارائه می‌دهد.

دکتر فیل ایوانز، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه لستر، خاطرنشان کرد: این اولین بار است که ستاره‌ای مانند خورشید را می‌بینیم که به طور مکرر از هم جدا شده و توسط یک سیاهچاله کم جرم مصرف می‌شود.

مدل‌های انفجار Swift J۰۲۳۰ نشان می‌دهد که این ستاره به اندازه خورشید است و در مداری بیضوی به دور سیاهچاله‌ای کم جرم در مرکز کهکشان خود قرار دارد.

محاسبات نشان می‌دهند که ماده‌ای معادل جرم سه سیاره زمینی از جو Swift J۰۲۳۰ استخراج شده و هنگام سقوط در سیاهچاله گرم شده است.

گرمای شدید، حدود ۲ میلیون درجه سانتیگراد، حجم عظیمی از اشعه ایکس را منتشر می‌کند که برای اولین بار توسط رصدخانه نیل گرلز سویفت ناسا ثبت شده است.

دانشمندان تخمین می‌زنند که جرم سیاهچاله بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ برابر جرم خورشید است که برای یک سیاهچاله عظیم اندازه کوچکی است.

Swift J۰۲۳۰ با استفاده از ابزار جدیدی به نام آشکارساز گذرا که توسط تیم دانشگاه لستر برای رصدخانه نیل گرلز سویفت ساخته شده بود، مشاهده شد.

دکتر کیم پیج، از دانشگاه لستر، که داده‌های این مطالعه را تجزیه و تحلیل کرد، گفت: با توجه به این که Swift J۰۲۳۰ را ظرف چند ماه پس از فعال کردن ابزار جدید شکار گذرا پیدا کردیم، انتظار داریم موارد بیشتری از این دست وجود داشته باشند.

منبع: ایندیپندنت

برچسب ها: سیاهچاله ، خورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
متوجه کلمه مکرر نشدم اگه سیاهچاله اون ستاره رو میبلعه خوب تشکیل مجدد اون ستاره چند میلیون سال طول میکشه چطوری از کلمه تکرار استفاده شده
آخرین اخبار