بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه برای جابه جایی میدان میوه و تره‌بار قزوین

شهردار قزوین گفت: جابجایی میدان میوه و تره بار به مکان جدید و احداث مجموعه‌ای بزرگ در ۷۷ هکتار زمین بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

مهدی صباغی شهردار قزوین در جلسه شورای شهر قزوین  با موضوع جابجایی میدان میوه و تره بار و خشکبار از مرکز شهر قزوین گفت: چند مدل اجرایی برای ساخت میدان جدید میوه و تره بار به صورت مشارکتی و یا سرمایه گذاری مشترک پیشنهاد شده که از سوی اعضای شورا بررسی خواهد شد تا بهترین روش را عملیاتی کنیم.

شهردار قزوین یادآورشد: مکان جدید در جاده بویین زهرا به مساحت ۷۷ هکتار پیش بینی شده که فاز اول آن در ۴۶ هکتار اجرایی خواهد شد و بایستی روش واگذاری و اجرای طرح مورد موافقت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مجموعه این طرح بیش از ۴۱۸۵ میلیارد تومان اعتبار و سرمایه گذاری نیاز دارد که می‌تواند آورده ۲۵ هزار میلیارد تومانی داشته باشد و اگر شهرداری بتواند خودش این سرمایه را تامین کند همه منافع آن برای شهر خواهد بود.

صباغی یادآورشد: اجرای فاز اول حدود دو هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که شهرداری می‌تواند ۶۵۰ میلیارد تومان را تامین کند تا کار عملیاتی شود.

وی بیان کرد: در مجموعه این طرح ۳۶۰ غرفه پیش بینی شده که در صورت جابجایی می‌توانیم در مکان فعلی شهر خودرو با ۱۵۲ غرفه ایجاد کنیم که این پیشنهاد هم می‌تواند مورد بررسی اعضای شورا قرار گیرد.

علی فرمانی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: نباید میدان دار آسیب ببیند بلکه لازم است در این طرح بتوانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم تا کسبه میدان میوه و تره بار با رسیدن به سود مناسب با اشتیاق به مکان جدید بروند و این کار مهم اجرایی شود.

فرمانی با اشاره به اینکه در فاز بندی هم باید اختیار بیشتری باشد، افزود: می‌توان فاز‌ها را کوچکتر تعریف کرد تا کار اجرایی شود مگر آن که سرمایه گذار بزرگ پیدا کنید تا با توان مالی خود بتوان آن را در یک زمان مناسب اجرا کند.

در ادامه قاسم اللهیاری عضو شورای شهر گفت: در کمیسیون باید جزئیات بررسی شود و اگر سرمایه گذار بخش خصوصی متقاضی اجرا باشد نباید تعلل کنیم، زیرا وجود سرمایه گذاری که بتواند دو هزار میلیارد تومان آورده داشته باشد بسیار ارزشمند است و ما هم باید استقبال کنیم و بودجه شهرداری را برای خدمت به مردم هزینه کنیم.

فاطمه اشدری دیگر عضو شورای شهر قزوین هم گفت: جابجایی میدان میوه و تره بار قزوین باید این کار در کوتاهترین زمان صورت گیرد و شهرداری ساز و کار نظارت و زمان بندی داشته باشد و سود شهرداری فقط جابجایی مکان باشد.

اشدری اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود در صورت جابجایی میدان میوه و تره بار این مکان به یک فضای سبز و مجموعه رفاهی تبدیل شود تا هم برای مسافران عبوری و هم شهروندان منطقه جنوب شهر مورد استفاده قرار گیرد و اگر بخواهید همین مکان هم تجاری، شود حتما صاحبان آن مخالفت می‌کنند و کار طولانی می‌شود.

وی بیان کرد: باید با رضایتمندی این صنف را جابجا کنیم و مشوق‌هایی مانند زمین و تخفیف عوارض هم بدهیم تا این کار مهم انجام شود.

ولی چگینی عضو دیگر شورا نیز گفت: بهتر است این طرح بزرگ توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شود تا هم کیفیت بالا برود و هم کار تسریع شود و به نظر می‌رسد حتی اگر فاز یک اجرا شود و انتقال کلید بخورد بنفع شهر و مردم است.

وی یادآورشد: چنانچه غرفه‌های کسب و کار و فضای بیشتری هم در طرح ایجاد شد باید در اولویت تملک همین تعداد مالکین حاضر قرار گیرد تا مالکان با افزایش واحد‌ها در محل جدید، احساس نکنند در صنفشان افراد زیاد می‌شود و امنیت شغلی آن‌ها به خطر می‌افتد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.