مجتمع ۲ هزار تنی پرورش خاویار سپیددشت خرم آباد در آستانه بهره برداری است

مدیرکل شیلات لرستان گفت: مجتمع پرورش ماهی سپیددشت خرم آباد به منظور تولید سالانه ۲ هزار تن گوشت خاویار در آستانه بهره برداری توسط بخش خصوصی است.

کیارش بیرانوند، مدیرکل شیلات لرستان در بازدید از مجتمع پرورش ماهی خاویاری سپیددشت اظهار کرد: این مرکز یکی از بزرگترین پروژه‌های آبزی پروری سطح کشور است که سال ۹۴ در زمینی به مساحت بیش از ۹ هکتار احداث شده است.

وی با اشاره به تکمیل زیرساخت‌های اصلی این مجتمع تا سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال افزود: با توجه به اخذ مجوز‌های ماده ۲۳، واگذاری‌هایی به بخش خصوصی صورت گرفته که این واحد‌ها در آینده نزدیک به بهره برداری خواهند رسید.

وی گفت: این مجتمع به لحاظ اقتصادی می‌تواند تحول خوبی را در منطقه و حتی کشور ایجاد نماید و با توجه به شرایط جوی موجود، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا، به سمت تولید ماهیان خاویاری پیش رفته است که با بهره برداری و آغاز به کار، توان تولید سالانه ۲ هزار تن گوشت خاویار و ۱۰ تن خاویار را برای استان خواهد داشت.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه مزرعه ماهی سپیددشت ظرفیت اشتغال یکهزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد، افزود: این پروژه در راستای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی یک طرح کم نظیر است چراکه آب مصرفی آن از پایین دست اراضی کشاورزی تامین می‌شود.

بیرانوند با اشاره به اینکه سپیددشت یکی از مناطق محروم استان محسوب می‌شود بیان کرد: با توجه به اشتغال خوبی که بهره برداری از این طرح برای منطقه ایجاد می‌کند می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت جوانان به سایر شهر‌ها داشته باشد.

مجتمع ۲ هزار تنی پرورش خاویار "سپیددشت" لرستان در آستانه بهره برداری است

وی گفت: با توجه به ظرفیت مناسب تولید این مجتمع، زنجیره ارزش ماهی شامل کارخانه فرآوری و بسته بندی و تولید خوراک ماهی نیز برای کمک به آبزی پروران منطقه در کنار آن ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: حجم سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی برای ایجاد سایر زیرساخت‌های سایت، بیش از هشت هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است و برای نظارت بر تولید و اشتغال در منطقه تا بهره برداری کامل در کنار سرمایه گذار خواهیم بود.

مدیرکل شیلات لرستان ادامه داد: این استان توانسته است علاوه بر تامین نیاز‌های خود در حوزه آبزی پروری، نیاز سایر استان‌های کشور را هم برطرف کند و در صادرات این محصول به کشور‌های همسایه نیز نقش مهم و اشتغال خوبی داشته باشد.

لرستان با توجه به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و شرایط جوی، آبزی پرور است و هم اکنون حدود ۳۰ هزار تن ماهی در این منطقه تولید می‌شود در حالیکه ظرفیت ۱۰۰ هزار تن نیز وجود دارد و بیش از ۱۷ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش فعالیت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.