معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو:

۸۵ درصد جمعیت کشور‌های عضو اکو با گرد و غبار مواجه هستند

حسین آونی بیچاکلی گفت: تخریب محیط زیست نگرانی‌های بسیاری در سراسر جهان برای بشر ایجاد کرده که از جمله این نگرانی‌ها توفان‌های گرد و غبار است.

 حسین آونی بیچاکلی، معاون دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو ضمن ابراز خوشنودی از حضور در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار به نمایندگی از سازمان اکو و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بابت میزبانی و برگزاری این اجلاس گفت: ۸۵ درصد جمعیت کشور‌های عضو اکو با گرد و غبار مواجه هستند. تخریب محیط زیست نگرانی‌های بسیاری در سراسر جهان برای بشر ایجاد کرده که از جمله این نگرانی‌ها توفان‌های شن و ماسه است.

حسین آونی بیچاکلی به تأثیر بلایای طبیعی همچون توفان، زلزله و رانش زمین بر زندگی بشر اشاره و اضافه کرد: این بلایا به انرژی، کشاورزی و صنایع آسیب زده و مرگ و میر‌های بسیاری به همراه داشته است. 

وی با تأکید بر لزوم اتخاذ سازوکار مشترک برای مقابله با بلایای طبیعی به ویژه گرد و غبار یادآور شد: در مارس ۲۰۲۱ سازمان اکو نقشه راهی برای مقابله با بلایای طبیعی از جمله گرد و غبار در منطقه تدوین کرد.

معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو، سه هدف اساسی این برنامه عمل منطقه‌ای و بین‌المللی را کاهش تأثیرات بلایای طبیعی، تقویت و مدیریت خطرپذیری و سازگاری و توانمندسازی مشارکت کننده‌ها عنوان کرد.

آونی بیچاکلی ادامه داد: باید برای مقابله با چالش همگانی گرد و غبار، منابع تحقق توسعه پایدار را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: طبق گزارش‌ها، ۸۵ درصد از جمعیت کشور‌های عضو اکو به ویژه در ترکمنستان، تاجیکستان، ایران و پاکستان با آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار مواجه هستند؛ لذا باید همگی با ریشه‌های این توفان‌ها مقابله کنیم.

معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو بیان داشت: مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار، مستلزم اتخاذ رویکرد منسجم، در نظر گرفتن بودجه و راهبرد‌ها و برخورداری کشور‌های در حال توسعه از حمایت‌های فنی و مالی است.

آونی بیچاکلی تأکید کرد: همکاری جمعی نقش کلیدی در مقابله با گرد و غبار دارد و ما خوشبین هستیم که از طریق برگزاری اجلاس امروز به نتایج مثبت و مؤثری دست یابیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.