هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پای رژیم صهیونیستی در صدور بیانیه شورای همکاری خلیج فارس وسط است

کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس نکاتی را بیان کرد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس با محوریت میدان نفتی آرش بیان کرد: بیانیه سازمان همکاری خلیج فارس درباره منطقه نفتی آرش و یا الدوره نشان میدهد که کشورهای حوزه خلیج فارس فهم دقیقی از جغرافیای منطقه ای ندارند. حوزه گازی و نفتی آرش در اقلیم دریایی ایران و در نزدیکی بخش جنوبی اروند رود و بخشی از حاکمیت ایران در خلیج فارس تلقی میشود به نظر میرسد که این بیانیه مشکلی از اختلاف نظر ایران، کویت و عربستان را حل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: این بیانیه باعث ایجاد شکاف خواهد شد. این بیانیه زمانی منتشر شد که سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین گشایش یافت و حضور وزیر خارجه رژیم صهونیستی در بحرین نشان از این دارد که پشت این بیانیه ها از جمله بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و همچنین جریان سازی های کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس برآورد فشار رژیم صهیونیستی و آمریکاست و این رژیم در پشت این بیانیه قرار دارد؛ بنابراین این بیانیه نمیتواند تغییری در واقعیت های منطقه ای داشته باشد.

هانی زاده تاکید کرد: ایران هرگز و تحت هیچ شرایطی از حقوق خود درباره بهره برداری مشترک از حوزه نفتی آرش عقب نشینی نخواهد کرد.به نظر میرسد که عربستان و کویت به دنبال تسلط بر حوزه نفتی آرش و در تلاش برای این هستند تا حق ایران را از این حوزه منع کنند از همین رو معتقدم که وزارت خارجه باید به صورت جدی به آنها در این باره تذکر دهد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره راه حل این موضوع نیز بیان کرد: این مساله مربوط به دادگاه بین المللی است که در این زمینه حکمیت دهد اما با توجه به نفوذی که عربستان و کویت بر این دادگاه ها دارند طبیعی است که این مساله به نفع ایران تمام نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار