وزیر کشور:

با هرگونه کوتاهی در امر ساخت و ساز ساختمان‌های آسیب دیده در زلزله برخورد شود

وحیدی گفت: در امر ساخت و ساز ساختمان‌هایی که در زمین لرزه اوز تخریب شده اند باید با افرادی که در انجام مسئولیت خود کوتاهی کرده اند، برخورد جدی شود.

احمد وحیدی وزیر کشور امروز پنج شنبه در سفر به اوز در نشست ستاد مدیریت بحران این شهرستان اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس و فصل پاییز که تغییر‌های اقلیمی را به دنبال خواهد داشت، روند بازسازی مناطق زلزله زده اوز در استان فارس شتاب بیشتری خواهد گرفت.

او ادامه داد: برای آن دسته از افرادی که خانه‌های آنان در زلزله اخیر دچار آسیب شده و اینک مکانی برای سکونت ندارند تسهیلات ودیعه مسکن پیش بینی شود.

وزیر کشور ضمن قدردانی از اقدام‌های انجام شده برای خدمات رسانی به حادثه دیدگان زلزله اخیر در شهرستان اوز افزود: در بحث اسکان اضطراری مردم در نخستین گام پس از وقوع زلزله، اقدامات خوبی انجام شده است.

وحیدی تصریح کرد: مراحل بعد نیز شامل ارزیابی خسارت، جبران خسارت‌ها و حمایت از مردم و بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده است که با تدابیر صورت گرفته و برنامه ریزی به سرعت انجام می‌شود.

وزیر کشور ادامه داد: به طور قطع با همدلی و اتحادی که میان مردم و دولتمردان وجود دارد به سرعت می‌توان در مسیر این چنین حل مشکلاتی گام برداشت.

وحیدی، پاسخگویی نسبت به تخریب منازل مسکونی جدیدالاحداث را متوجه ناظران، شهرداری و سایر افراد دخیل در این زمینه برشمرد و گفت: به طور قطع با افرادی که این ساختمان‌ها را تایید کرده اند، اما ساختمان‌ها براساس آیین نامه‌های اصولی و احداث بنا‌های ساختمانی احداث نشده اند، برخورد شود.

وحیدی گفت: قوانین نظام مهندسی ساختمان در بازسازی و ساخت تک تک واحد‌های مسکونی باید رعایت شود.

پیشنهاد‌های استاندار فارس برای سرعت گرفتن روند بازسازی مناطق زلزله زده 

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس هم در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان اوز که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: برای سرعت گرفتن روند بازسازی مناطق زلزله زده پیشنهاد می‌کنیم که ماشین آلات مورد نیاز از سایر شهرستان‌ها تامین شود و در مناطق زلزله زده شهرستان مستقر شده و به امر بازسازی کمک کنند.

او ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد که همه عوامل و ناظران ساختمانی به وظایف قانونی خود در این زمینه به خوبی عمل کنند.

ایمانیه گفت: بنیاد مسکن و سازمان نظام مهندسی استان نیز حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده آمار دقیقی از تعداد واحد‌های مسکونی آسیب دیده بر اثر زلزله که نیاز به نوسازی یا بهسازی و مرمت دارند، ارائه دهند.

استاندار فارس، پیشنهاد داد که در جلسه هیات وزیران در خصوص میزان تسهیلاتی که می‌توان به حادثه دیدگان زلزله اوز اختصاص داد بحث و تصمیم گیری شود.

ایمانیه افزود: همچنین با پیگیری‌های انجام شده، ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به تامین وسایل منازلی که در این حادثه دچار آسیب شده و از بین رفته اند اقدام خواهد کرد.

او بیان کرد: سیمان و میلگرد مورد نیاز برای این منطقه نیز با همکاری بنیاد مستضعفان تامین خواهد شد.

ایمانیه اظهار کرد: همچنین مقرر شده که به ۸۶ خانواده آسیب دیده در زلزله شهرستان اوز که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی قرار دارند مبلغ یک میلیارد ریال وام بلاعوض و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شود.

استاندار فارس، ضمن قدردانی از همراهی و حمایت همیشگی خیرین گفت: چنانچه خیرین مبالغ مدنظر خود را به حساب ١٠٠ حضرت امام (ره) واریز کنند معادل همان مبلغ نیز از جانب دولت تامین و در اختیار مردم قرار داده خواهد شد.

ایمانیه، خواستار فعال شدن بیمارستان اوز شد و گفت: هزینه‌های مرتبط با آسیب‌های وارد شده به این بیمارستان نیز از سوی وزارت بهداشت و درمان تامین خواهد شد.

او تصریح کرد: مدیریت استان خواستار این است که صندوق بیمه حوادث ساختمانی به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کرده و شهرداری نیز، نسبت به صدور پروانه رایگان اقدام کند.

استاندار فارس اظهار کرد: باید یک کمیته با حضور کارشناسان صاحب نظر از دستگاه‌های ذیربط تشکیل شود و ساختمان‌هایی که کمتر از ۲۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، اما در زلزله اخیر دچار آسیب شده و باید تخریب شوند را شناسایی و اعلام کنند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر، ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه و ۳ ثانیه بعد از ظهر ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ اوز را لرزاند و به بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.