نوبرانه‌های سبز به بازار آمدند؛ خودداری از خرید نارنگی‌های نارنجی

نارنگی‌های سبز و نوبرانه مازندران در حالی وارد بازار شدند که مسئولان می‌گویند قند موجود در برخی ارقام مناسب است.

مرکبات شامل نارنگی و پرتقال مهم‌ترین محصول باغی مازندران است که به ارقام زودرس یا دیررس تقسیم می‌شوند، ارقام زودرس نارنگی مانند ایواساکی، میاگاوا، اکتیو و هوشیموتو به عنوان میوه نوبرانه برای تازه خوری از دهه دوم شهریور برداشت می‌شوند میوه‌هایی که رنگ سبز و مزه ترش دارند.

حسنی عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بررسی مراکز خدمات جهاد کشاورزی، ادارات شهرستان‌ها و معاونت‌های تخصصی در برخی مناطق مازندران نشان می‌دهد با توجه به گرمای هوا، میزان قند موجود در دو رقم نارنگی هوشیموتو و میاگاوا به میزان مناسب رسیده است.

او با بیان اینکه قند موجود در این نارنگی‌ها اکنون به ۸ رسیده است، افزود: برداشت این دو رقم نارنگی زودرس به تشخیص ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مشکلی ندارد.

عنایتی ادامه داد: باغداران از برداشت سایر ارقام که هنوز قند آن به میزان کافی نرسیده است خودداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: رنگ هیچکدام از ارقام نارنگی‌های باغات استان هنوز زرد و نارنجی نشده است و چنانچه افراد نارنگی‌هایی با این رنگ‌ها در بازار مشاهده کردند از خرید آن خودداری کنند، چون به احتمال زیاد این میوه‌ها سبز زدایی و رنگ آوری شده هستند.

او افزود: برداشت ارقام دیررس نارنگی شامل انشو، پیج، کلمانتین، یافا و یونسی نیز همزمان با برداشت برخی گونه‌های پرتقال مانند تامسون از نیمه اول آبان ماه آغاز می‌شود.

زمان برداشت کیوی و تامسون
عنایتی در مورد تعیین زمان برداشت کیوی و تامسون نیز گفت: پارسال با هماهنگی جهاد کشاورزی و اتاق‌های بازرگانی استان‌های شمالی مقرر شده بود که کیوی ۱۵ مهر و پرتقال نیز ۱۵ آبان برداشت شوند که تصمیم درستی بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه میزان بریکس موجود در کیوی نیز باید بیش از ۶ باشد، افزود: برداشت زودهنگام کیوی به دلیل اینکه هنوز بافت میوه کامل نشده است بازار پسندی این میوه را از دست می‌دهد.

او افزود: بر اساس قوانین موجود در کشور‌های هدف صادراتی، ورود انواع کیوی با کمینه زیر ۲/۶ بریکس ممنوع است به همین دلیل باغداران از برداشت زودهنگام این محصول خودداری کنند.

گزارش‌های میدانی از بازار‌های مازندران نشان می‌دهد هر کیلوگرم نارنگی زودرس ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

مازندران با ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بیش از ۶۰ درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
ازین نارنگی سبزها خریدم خیییلی خوشمزه وخوش طعم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
پارسال باغدار نالید و مرکباتش خراب شد اما نتونستن صادر کنن، امسال هم همینه، این خط و این نشون
یه ماه دیگه نارنگی رو کیلویی ۴ تومن هم نمیخرن، رو دست باغدار میمونه، صادرات هم که فقط حرفش رو میزنن، صادرات چند صد هزارتنی به چین و ژاپن که پارسال قولش رو دادن ولی عملی نشد امسالم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
کلا باغدار میوه رو پایین میفروشه ولی وقتی میای بازار می بینی چند برابر تو شهر خودت هست بی انصافی بیداد می کنه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
زمان اصلی نارنگی ۱۵ آبان است ۵۰ روز دیگه در ۱۵ آبان نارنگی تازه سردرخت پوستش رسیده تر میشه رنگ سبز خوشمزه ملس میشه یعنی قندهنوز تازه به نارنگی میاد ودر آخر آبان نارنگی زرد کمی شیرینی بهش میاد و در اول آذر کم کم رنگ نارنگی به نارنجی تبدیل میشه و از دی دیگه همه نارنگی ها نارنجی کامل میشه بهمن هم ماه آخرنارنگی بعد اون پرتقال میاد از اول دی تا عید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
الی
۰۷:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
داداش اون نارنگی اون شو که 15آبان سبز و آذر زرد میشه
این نارنگی که الان اومد تو بازار نارنگی ژاپنی
الان رنگش سبز و اواسط مهر زرد میشه
Netherlands
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
تا این نارنگی و بقیه میوه ها از باغدار بدست مصرف کننده برسه یکماه زمان می‌بره
باغدار تا برداشت کرد می‌فرسته برای بنک دار میوه تره بار ، اونجا چند روز نگه میدارن ببینند کی مجبوره گرانتر بخره و روز آخر که داره خراب میشه از ترس خرابی میفروشه
بعد مغازه میوه فروشی اینا می‌زاره پست دست و میوه های روز های قبل میفروشه تا کند نکنه ، وقتی با کلی اختلاف قیمت از باغ تا خانه به دست ما میرسه دیگه خبری از تازگی و ویتامین سی نیست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
نارنگی جز کم سودترین میوه ها برای بارفروشان ومیوه فروشان است سودی نداره امسال هم متاسفانه بازار از اول سال خرابه میوه فروش نمیره هیچ شهری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
مرکبات نارس وکال و سبز اصلا طعم اصلی خودشو نداره حیف پول هذینه کنیم برای میوه نارس
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۰۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
اخ جون نارنگی