توسعه روستایی، گرانیگاه توجه دولت سیزدهم در خراسان رضوی

حجم تخصیص اعتبارات طرح‌های هادی و توجه بیش از گذشته به ساماندهی مسکن و تامین زمین مناسب برای روستاییان خراسان رضوی به منظور نوسازی و ساخت خانه مناسب برای آنان در ۲ سال گذشته نشان از آن دارد که توسعه روستا گرانیگاه توجه دولت سیزدهم به این استان بوده است.

گسترش پهنه شهر‌ها و روستا‌هایی که ناگزیر از اتصال به آن‌ها می‌شوند نتیجه‌ای جز گسترش فقر و افزایش شکاف طبقاتی ندارد، ضمن اینکه خالی شدن روستا‌ها از سکنه، تامین امنیت مناطق به ویژه مرز‌ها را دچار مشکل می‌کند، با این اوصاف مسکن مناسب مهمترین عامل برای ماندگاری روستاییان در روستا و جلوگیری از مهاجرت آنان به شمار می‌رود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسوولیت توسعه خدمات زیرساختی و مسکن را در روستا‌ها برعهده دارد و این امر را از طریق تهیه و اجرای طرح‌های هادی، پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای بهسازی مسکن روستایی، صدور سند برای خانه‌های روستایی و همچنین ارائه کمک‌هایی در قالب خدمات رفاهی در روستا‌ها دنبال می‌کند.

دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته ۲ اقدام مهم را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستا‌ها دنبال کرده است که نخست ساخت مسکن یا بهسازی خانه‌های روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن و دوم اختصاص قیر رایگان و اجرای طرح هادی برای توسعه خدمات و فراهم کردن شرایط بهتر زیستی برای روستاییان بوده است.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در میزگردی که به منظور تبیین اقدامات دولت در حوزه بنیاد در ۲ سال گذشته برگزار شد، گفت: مسوولیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستا‌های استان به این بنیاد واگذار شده است که شامل تامین زمین، پیگیری برای صدور پروانه ساختمانی و شروع عملیات اجرایی می‌شود.

سیدرضا موسوی نیا افزود: قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن، زمین لازم برای ساخت واحد‌ها تامین می‌شود که در این راستا از طریق بازنگری در طرح‌های هادی روستایی و الحاق زمین به روستا یا رفع مشکلات تملک، در مجموع ۴۰ هزار قطعه زمین در روستا‌های استان برای این طرح تامین شده که امید است این تعداد تا پایان سال به ۸۰ هزار قطعه برسد.

توسعه روستایی، گرانیگاه توجه دولت سیزدهم در خراسان رضوی

وی اظهار داشت: قرار بود که امسال در هفته دولت ۳۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در روستا‌های خراسان رضوی واگذار شود که این موضوع به زمان دیگری موکول شد.

وی بیان کرد: برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌ها نیز زمین‌های خوبی با همکاری استانداری و فرمانداری تامین شد که در این راستا تاکنون قرعه کشی برای واگذاری زمین‌ها در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان انجام گرفته و ساخت واحد‌ها نیز آغاز شده است، کار ساخت برخی واحد‌ها در شهر‌هایی مانند جغتای، فریمان و گناباد به پایان رسیده و مردم در آن ساکن شده اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز به توجه ویژه دولت به توسعه روستا‌ها اشاره و بیان کرد: در سفر نخست هیات دولت به خراسان رضوی ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازنگری طرح‌های هادی روستایی استان اختصاص یافت که از محل این اعتبارات هزار و ۱۱۳ طرح هادی روستایی بازنگری شد.

موسوی نیا اظهار داشت: استان خراسان رضوی ۲ هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که طرح هادی برای همه آن‌ها تهیه شده است، اما پیش از این دولت، سالانه برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ روستا طرح هادی تهیه می‌شد، اما در دولت سیزدهم در طول یکسال برای هزار و ۱۱۳ روستا طرح هادی جدید تهیه شد.

وی دلیل شتاب گرفتن تهیه طرح هادی را پایه مطالعاتی دانست که برای این مهم گذاشته شده است و گفت: با انجام این مطالعات مشکل مردم به لحاظ توسعه و الحاقات به روستا‌ها حل و زمینه اسکان بیشتر مردم در روستا‌ها و مهاجرت معکوس فراهم شد.

موسوی نیا خاطرنشان کرد: در سفر نخست هیات دولت به خراسان رضوی ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح هادی روستایی به استان اختصاص یافت که قرار است امسال نیز سه هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر به این موضوع اختصاص یابد.
مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: امسال در هفته دولت هزار و صدمین طرح هادی روستایی استان آماده بهره برداری شد، در این طرح علاوه بر اینکه رفاه برای مردم فراهم می‌شود به حفظ خانه آن‌ها به عنوان سرمایه با صدور سند کمک می‌شود.

توسعه روستایی، گرانیگاه توجه دولت سیزدهم در خراسان رضوی

موسوی نیا با بیان اینکه طرح‌های هادی روستایی در جی. آی. اس قرار گرفته است، افزود: امروز همه روستا‌های خراسان رضوی روی نقشه جی آی اس مشخص شده و مشخصات کامل خانه‌های روستایی از حیث کیفیت و نوع ساخت آن‌ها نیز قابل رویت است، اجرای طرح‌های هادی روستایی در خراسان رضوی سطح مطالبات مردم روستا را نیز افزایش داده و باعث شده است تا رفاه بیشتری نسبت به قبل داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: در دولت سیزدهم قیری که به این استان اختصاص یافته ۲ برابر پنج سال قبل از این دولت بوده و میزان قیر اختصاص یافته به این استان در مدت مزبور چهار برابر استان‌های مشابه است.

وی خاطرنشان کرد: پارسال ۴۴ هزار تن قیر رایگان از سوی دولت به بنیاد مسکن خراسان رضوی اختصاص یافت که با آن ۵۵ میلیون مترمربع از معابر ۴۰۰ روستای استان، که به اندازه طول جاده مشهد - تهران است، آسفالت شده است و امسال نیز معابر ۸۰۰ روستای دیگر استان با قیر رایگانی که دولت سیزدهم اختصاص می‌دهد، از روکش آسفالت برخوردار خواهد شد.

موسوی نیا اظهار داشت: در چهار سال قبل از دولت سیزدهم در مجموع ۶۰ هزار و ۴۶۵ تن قیر برای روکش معابر ۸۸۹ روستای خراسان رضوی استفاده شد در حالی که در ۲ سال گذشته از دولت سیزدهم ۶۲ هزار و ۹۹۷ تن برای روکش آسفالت هزار و ۲۰۹ روستا اختصاص یافت که با مشارکت دهیاری‌ها معابر روستایی آسفالت شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.