در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

«اربعین حسینی»؛ کتابی که از دل برآمد و بر دل نشست

نویسنده کتاب «اربعین حسینی» به روایت چگونگی نگارش کتاب خود و شکل گیری آن از ناامیدی و دل شکستگی اش پرداخت.

طلبه است و تاکنون ۳۴ کتاب نوشته است و به گفته خودش، اغلب کتاب هایش رمان است و تازه‌ترین اثرش، «تقسیم» نام دارد و در آن به حوادث شهریور سال ۱۴۰۱ پرداخته است و تأکید می‌کند همه رمان هایش بیش از ۴۰-۳۰ مرتبه تجدید چاپ شده اند و علاوه بر این، کتاب‌های دینی هم دارد و در این میان، یک سفرنامه کربلا را به نگارش درآورده که به چاپ ۱۴ ام رسیده است.  او حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حدادپور جهرمی، نویسنده کتاب " اربعین حسینی "  است که کتابش را با موضوع سفر پیاده روی اربعین در چهارفصل و ۱۲۴ صفحه به رشته تحریر درآورده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حدادپور نویسنده، درمورد چگونگی و ایده نگارش کتاب «اربعین حسینی» بیان کرد: سال ۹۹ بود که توفیق زیارت اربعین از بنده سلب شد و همین موضوع باعث دلشکستگی ام شد و بدنبال آن، در بازه زمانی ۲۴ روز نشستم و در خلوت خود این کتاب را نوشتم و مطالب آن را جمع آوری کردم. اما به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم که مطالب نوشته شده ام در کمتر از ۵-۴ سال بعد به دل بسیاری از مردم بنشیند و با استقبال آن‌ها روبرو شود تا جایی که تا این لحظه، بیش از ۴۰۰هزار نفر، فایل آن را دریافت کرده باشند و این اثر به گونه‌ای به چشم بیاید که برخی از دوستان درصدد این برآیند که صوتی این کتاب را تولید کنند و صوت آن هم با استقبال مخاطبان روبرو شود. این در حالی است که بنده با دل شکسته و کمال ناامیدی به نوشتن این کتاب در کمتر از یک ماه مشغول شدم.

این نویسنده گفت: بیشتر به این خاطر کتاب " اربعین حسینی " را در آن سال‌ها نوشتم تا بتوانم احساس نزدیکی با اباعبدالله الحسین (ع) داشته باشم و خودم را در فضای اربعین حسینی قرار دهم و همین موضوع باعث شد که به این شعر بیشتر ایمان بیاورم که " گاهی گمان نمی‌کنی، ولی خوب می‌شود گاهی نمی‌شود، که نمی‌شود که نمی‌شود/ گه جور می‌شود خود آن بی مقدمه گه با دو صد مقدمه ناجور می‌شود " و این مطلب حاکی از این است که تقدیر بنده این بود که در سال ۹۹ نتوانم در پیاده روی اربعین شرکت کنم و به نوشتن این کتاب مشغول شوم و پس از استقبال، چاپ آن به بیش از ۳۰-۲۰ دفعه برسد.

حجت الاسلام والمسلمین حدادپور جهرمی در رابطه با محتوای کتاب " اربعین حسینی " مطرح کرد: بنده در طول نگارش این کتاب بهتر دیدم که به تاریخچه، محتوا، نکات و هر آن چیزی بپردازم که یک زائر پیاده روی اربعین به آن احتیاج دارد. چون شاید دسترسی به روحانی کاروان نداشته باشد و علتش این است که معمولاً زیارت اربعین به گونه‌ای نیست که افراد مثل مکه در قالب کاروان راهی شوند و یا این که مسئولیت راهنمایی زائران برعهده روحانی کاروان با یک برنامه ثابت نیست و به همین خاطر، بنده به عنوان فردی که سال هاست روحانی کاروان هستم باید به مطالبی می‌پرداختم که اگر این کتاب در دسترس هر زائر اربعین قرار بگیرد، بتواند پاسخگوی بخش اعظمی از سوالات او باشد چراکه زائران به مباحث معرفتی و معنوی نیاز دارند و در این کتاب سعی شده است به این موارد پاسخ داده شود.

نویسنده کتاب " اربعین حسینی " تصریح کرد: بنده به عنوان نویسنده این کتاب ادعا نمی‌کنم که کتاب کاملی است و بدون شک ناقص است، ولی حداقل، این را می‌دانم زائرانی که این کتاب را به همراه داشته اند به ویژه افرادی که تا به حال مشرّف به کربلا نشده بودند اذعان کردند که مطالب این کتاب توانسته است بخش قابل توجهی از نیاز‌ها و سوالات آن‌ها را پاسخ دهد حتی برخی از شبهات مربوط به این زیارت که در دو سال اخیر، بیشتر با آن‌ها روبرو هستیم هم در این کتاب مطرح شده است. 

حجت الاسلام والمسلمین حدادپور جهرمی با اشاره به هدف از نوشتن این کتاب گفت: هدف از نگارش این کتاب چنین نبوده است که زحمات روحانیون کاروان را زیرسوال ببرم. چون بنده هم افتخار دارم که طلبه و روحانی کاروان هستم، اما کتاب بنده مثل این نقل است: در جا‌هایی که دسترسی به آب مشکل است تیمم جایز است و این کتاب از باب جایز بودن تیمم برای زائران اربعین ایفای نقش می‌کند و همان طور که گفتم حتی فکر نمی‌کردم استقبال از این کتاب به گونه‌ای باشد که به بنده بگویند مطالب دیگری به آن اضافه کرده و به دو زبان انگلیسی و عربی برای اربعین ۱۴۰۳ آماده کنم تا ترجمه شود و علتش هم این است که وقتی با مخاطبان غیرایرانی در راهپیمایی میلیونی اربعین روبرو می‌شویم باید مطالب جامع‌تر و کامل تری در کتاب داشته باشیم و ان شاءالله، با لطف اباعبدالله الحسین (ع) این کتاب به شکل جامع‌تر در اختیار زائران ایرانی و غیر ایرانی پیاده روی اربعین قرار خواهد گرفت. 

او افزود: این کتاب نشان داد حساب و کتاب اهل بیت (ع) بسیار عجیب و غریب است و با دو دوتا چهارتای دنیوی ما فرق می‌کند چراکه بنده، این کتاب را در اوج ناامیدی و دل شکستی نوشتم و توانست به این موفقیت برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
درود بر شما جناب حدادپور ، قلم شما بهترینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
سلام
بنده علاقه مند به کتاب های ایشون هستم
و دنبال میکنم
انشاالله خداوند به توفیقاتشون بیفزاید?
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۰۰:۴۳ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
الان اینکه خدا به توفیقاتشون بیافزاید سوالی بود؟!!!??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
مثل همیشه درخشیدید. احسنت حاج اقا
آخرین اخبار