جابربن عبدالله به راه می‌افتد + صوت

جابربن عبدالله آهسته و افتان و خیزان می‌آید. تلخ‌کام و بغض در گلو، با دو چشم کم‌سو! دیروز بود انگار که شنیدم حسین بن علی (ع) از مکه رو سوی کوفه کرده است.

جابر بن عبدالله انصاری صحابی مشهور و راوی حجة الوداع پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود. وی در غزوه‌های زیادی حضور داشت. برای جابر مناقب بسیاری برشمرده‌اند؛ از جمله: شفا یافتن جابر توسط پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، استغفار پیامبر برای ایشان، تعلیم حدیث و کلمات وحی توسط پیامبر به وی، دانش بسیار و صفات برجسته اخلاقی، گزارش جابر از رویداد‌های صدر اسلام و اخبار مربوط به غزوات و سرایای پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم). جابر از پیشگامان تفسیر و در شمار راویان مشهور حدیث نبوی است. وی ناقل روایات فراوان، از جمله: حدیث لوح، حدیث منزلت، حدیث شجره، حدیث سد باب و ... است. وی را در زمره اصحاب پنج امام یعنی، امام علی (علیه‌السّلام) تا امام محمد باقر (علیه‌السّلام) نام برده‌اند. او را نخستین زائر حسینی دانسته‌اند که در اربعین سیدالشهداء (علیه‌السّلام) با حالتی پریشان به زیارت ایشان شتافت. روابط جابر با بنی‌امیه دوستانه نبود و نسبت به عناد و هتک حرمت به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و اهل بیت (علیهم‌السّلام) بنی‌امیه واکنش نشان داد. وی در مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع مدفون شد.

جابربن عبدالله آهسته و افتان و خیزان می‌آید. تلخ‌کام و بغض در گلو، با دو چشم کم‌سو! دیروز بود انگار که شنیدم حسین بن علی (ع) از مکه رو سوی کوفه کرده، با اهل بیتش.

منبع: کتاب «یاد یار و دیار» از حمید گروگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.