سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان:

چهارمین کاروان شتر از تالاب بین‌المللی هامون خارج شد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان از خروج چهارمین کاروان شتر امسال از تالاب بین‌المللی هامون خبر داد.

 محمدرضا علیمرادی   بیان کرد: چرای بی‌رویه در بستر تالاب و نابودی پوشش گیاهی از عوامل تشدیدکننده پدیده گردوغبار در شمال استان است.
 
وی افزود: یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان زابل یک گله شتر به تعداد ۲۰۰ نفر را که به‌صورت غیرمجاز وارد محدوده تالاب هامون سابوری شده بود را شناسایی و از تالاب خارج کرد.

علیمرادی تصریح کرد: ادامه روند خشکسالی در منطقه سیستان، ورود دام و چرای بی‌رویه دام بزرگ از مهم‌ترین مشکلات و تهدید‌های پناهگاه حیات‌وحش هامون است.
 
وی ادامه داد: محیط‌زیست استان به‌منظور حفظ پوشش گیاهی و کاهش پدیده گردوغبار در شمال استان اقدام به انعقاد قرارداد قُرق در بستر تالاب هامون نموده تا با حفظ پوشش گیاهی به‌خصوص در کانون‌های بحرانی بتواند از شدت گردوغبار بکاهد و همچنین با انتشار اعلامیه از رسانه‌ها جمعی استان و همچنین دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کرد تا با اخذ مجوز از ستاد ملی گردوغبار در خصوص تولید مالچ‌های غیرنفتی برای مهار پدیده گردوغبار اقدام کنند.
 
سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: قُرُق و برنامه‌های گشت‌زنی یگان حفاظت محیط‌زیست در منطقه تالاب هامون به‌صورت شبانه‌روزی و به‌صورت مداوم ادامه داد، اما گستردگی تالاب و عدم رعایت تعداد انگشت شماری که با رهاسازی دام‌های سنگین موجب نابودی پوشش گیاهی می‌شوند از عوامل تشدیدکننده گردوغبار هستند که دراین‌خصوص محیط‌زیست استان با همکاری نیروی انتظامی اقدام به خروج دام‌های سنگین از بستر تالاب و کانون‌های بحرانی گردوغبار نمود.

برچسب ها: شتر ، تالاب هامون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.