نماینده مجلس:

همکاری ایران با افغانستان بستگی به رفتار هیئت حاکمه فعلی دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: میزان همکاری ایران با افغانستان بستگی به رفتار هیئت حاکمه فعلی این کشور با کشورمان دارد.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بازدید از مرز دوغارون و روند ورود زائران افغانستانی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طبق راهبرد‌ها و مواضع رهبر انقلاب، میزان همکاری‌های ایران با افغانستان بستگی به رفتار هیئت حاکمه فعلی افغانستان با کشورمان دارد که مسئولان ایران از آن تبعیت می‌کنند.

او افزود: همچنین در ارتباط با افغانستان، اولویت ایران کمک به مردم این کشور همسایه و مسلمان است که این کمک‌ها در حوزه‌هایی نظیر بهداشت، معیشت، راه و تجارت نمود پیدا می‌کند و در مقابل، افغانستان نیز همکاری‌هایی را با ایران انجام می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: پس از تحولات افغانستان، در راستای دیپلماسی پارلمانی جمعی از نمایندگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس و نیز مسئولان وزارت بهداشت و درمان ایران، سفری به کشور افغانستان داشتیم تا روابط دو کشور نوسط نمایندگان بررسی شود.

کریمی قدوسی بیان کرد: درخصوص انسداد مرزی در مرز‌های مشترک ایران و افغانستان، دیدار‌هایی با مسئولان وزارت امور داخله (کشور)، دفاع و امور خارجه افغانستان انجام شد و قرار است قبل از انسداد، اختلافات مرزی دو کشور حل و فصل شود.

او تصریح کرد: همچنین در سفر به کابل، با مسئولان وزارت‌های کشاورزی، آبیاری و دامداری، امور داخله (کشور)، صنعت و تجارت، صحت عامه (بهداشت و درمان)، امور خارجه و همچنین علمای شیعه افغانستان دیدار‌هایی انجام شد که هیئت پارلمانی ایران، دیدگاه‌های تخصصی و عمومی آن‌ها را درباره روابط تهران-کابل جویا شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: هم اکنون بیمارستان ایرانی سردار سلیمانی در شهر قندهار در حال ساخت می‌باشد و آماده بهره برداری است.

کریمی قدوسی اظهار کرد: در استان هرات، در همسایگی کشورمان و خراسان رضوی، خدمات مطلوبی به مسافران، تاجران و زائران افغانستانی ارائه می‌شود و طبق اعلام سرکنسولگری ایران در هرات، بیش از سه هزار نفر ویزای ایران را دریافت کرده اند.

او افزود: زائران افغانستانی با اخذ ویزای عراق، ویزای دوبار ورود ایران را دریافت می‌کنند و وضعیت تردد اتباع افغانستان در مرز دوغارون به صورت روان در جریان است.

کریمی قدوسی همچنین علاوه بر حسینیه شهید سلیمانی و محل پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین، از پایانه مرزی دوغارون تایباد بازدید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.