مدیرکل دامپزشکی استان تهران:

بیش از ۳.۲ میلیون واکسیناسیون دام انجام شد

مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: در ۵ ماهه امسال، ۳ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۵۳۲ نوبت واکسیناسیون دام سبک و سنگین در دامداری‌های تهران انجام شد.

آقای مسعود محمدیان مدیر کل دامپزشکی استان تهران، گفت: برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی با استفاده از اکیپ های مایه کوبی بخش دولتی و مراکز واکسیناسیون مجاز بخش خصوصی در ۵ ماهه امسال،  ۳ میلیون ۲۱۸ هزار و ۵۳۲ نوبت واکسیناسیون در دام سبک و دام سنگین انجام شد.

محمدیان گفت: در زمینه کنترل و مبارزه با انگلهای خارجی در دام ها که از اهمیت خاص برخوردار است اداره کل دامپزشکی تهران تعداد ۳۸۴۴۰۹ راس دام سبک و سنگین و مساحت ۱ میلیون ۵۸۰ هزار و ۱۶۸ متر مربع از اماکن دامی را با سموم موثر ضد انگلی مورد سمپاشی قرار داد.

محمدیان ادامه داد: کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی به صورت مستمر توسط بازرسین بهداشتی درسطح استان انجام می‌شود که در همین راستا طی ۵ ماهه امسال بیش از ۲۸ هزار و ۶۳۳ مورد بازرسی در سطح استان ازواحدهای تولید، توزیع و عرضه فرآورهای خام دامی صورت پذیرفته است که در همین راستا بیش از بیش از ۱۶۱۰ مورد نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه ، ۱۹۰ پرونده قضایی تشکیل و ۱۶۳ مورد احکام قضایی صادر شده و بیش از ۴۵۰ تن  فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف از سطح کشتارگاه ها ، مراکز عرضه ، بسته بندی و سردخانه ها جمع آوری و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

او اضافه کرد: در بحث کشتار دام تعداد ۱۶۸ هزارو۳۸۹ دام سبک و سنگین و تعداد ۱۵ میلیون و ۶۳۶ هزارو ۲۴۱ قطعه طیور کشتار شده است.

این مقام مسئول گفت: در رابطه با عملکرد اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای طیور و زنبور عسل کارهای موثری صورت گرفته است که نتیجه آن کنترل شیوع بیماری های طیور و پرندگان تا کنون بوده است .

او افزود: کارشناسان این اداره کل در خصوص پایش و بررسی بیماری های طیور(بیش از ۶۵۰ مورد بازدید) اقدامات کنترلی، اجرائی طرح های مطالعاتی و پژوهشی وضعیت بیماریهای طیور و زنبور عسل (۳ مورد کلاس آموزشی)، ردیابی بیماریهای طیور از طریق سامانه ثبت اطلاعات مرغداریها و انجام پایش های سرمی و مولکولار(بیش از ۶۳۸۳مورد نمونه برداری) برنامه ریزی و بشکل مستمر فعالیت می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: اداره تشخیص و درمان طی ۷۶۰ مورد بازدید از شرکتهای پخش دارو و واکسن ،۶۱۳ مورد بازدید دوره ای از مراکز درمانی، ۶۷ مورد بازدید از آزمایشگاهها ، بیش از ۳۶۰ مورد بازدید از داروخانه ها و ۱۷۵مورد بازدید از مراکز مایه کوبی نقش موثری در ارتقا سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سرمایه های دامی کشور داشته است.

محمدیان گفت: برنامه ریزی و اقدامات بهداشتی در مزارع ماهیان سردابی و گرمابی چه در حوزه تکثیر و چه در حوزه پرورش بصورت هدفمند و مستمر انجام می پذیرد. از جمله فعالیتهای صورت گرفته در ۵ ماهه امسال میتوان به انجام آزمایشات انگلی قارچی ، میکروبی در آبزیان به تعداد ۷۸۵ مورد و بازدید بهداشتی از مزارع آبزی پروری به بیش از ۴۸۴ مورد و بالغ بر بیش از ۲۱۶۳ تعداد نمونه برداری از مزارع آبزیان در سطح استان اشاره کرد.

او در انتها گفت: بیش از ۶ هزارتن فرآورده های خام دامی منجمد و تازه،بیش از۱۳ تن انواع خوراک دام کوچک وطیور و آبزیان زینتی و بیش ۴ میلیون قطعه آبزیان زینتی و تخم چشم زده ماهی و در بخش نظارت بهداشتی بر واردات و در بخش نظارت بهداشتی بر صادرات بیش از ۱۰۴هزار تن فراورده های خام دامی و آلایش خوراکی و غیر خوراکی، حدود ۲۸۰ هزارکیلوگرم محصولات لبنی و حدود ۱۰۰ تن آبزیان خوراکی تازه و منجمد از ابتدای سال تا کنون دربخش نظارت بهداشتی بر صادرات و واردات دام و فرآورده های خام دامی نظارت داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار