ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت عراق از بندر جیهان شرط گذاشت

یک عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق خبر داد که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ۶ شرط تعیین کرده است.

«صباح صبحی» عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق، در گفتگو با روزنامه رسمی «الصباح» گفت که سفر هیئت ترکیه‌ای به عراق شامل شرط‌های ترکیه برای مذاکره درباره ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه بود به خصوص که دادگاه بین‌المللی ترکیه را به پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار محکوم کرده است.

وی گفت که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان، ۶ شرط تعیین کرده که شامل تعیین ۱۳ دلار بابت هزینه انتقال هر بشکه نفت و انصراف عراق از شکایت خود به دادگاه بین‌المللی و در نتیجه انصراف از دریافت خسارت ۲ سال فروش نفت توسط ترکیه است.

به گفته صبحی، شرط‌های اصلی ترکیه همین‌هاست و شرط دیگر هم اعطای سهم ۷ دلاری به شرکت نفت ترکیه بابت هر بشکه نفت است و افزود که همه این شرط‌ها در مذاکرات طرف‌های ترکیه‌ای و عراقی برای ازسرگیری صادرات نفت بررسی می‌شود.

صبحی افزود که فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است به خصوص که ترکیه تحت فشار اقتصادی است و در این شرایط انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد تا بتواند منافع اقتصادی خود از صادرات نفت شمال عراق را تضمین کند.

هفته گذشته «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه، در سفری رسمی وارد عراق شد و با سران سیاسی عراق در بغداد و اربیل دیدار کرد.

پیش از آن نیز «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق در سفری رسمی به ترکیه رفت و با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار کرد و موضوع اصلی مذاکرات وی ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان بوده است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه خبر داد که مذاکرات وزیر نفت عراق در ترکیه به نتیجه‌ای نرسیده است.

اقلیم کردستان عراق روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که حدود ۴۰۰ هزار بشکه آن را از طریق خط لوله‌ای به بندر جیهان ترکیه صادر می‌کند. ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به میزان ۴۵۰ هزار بشکه در روز از طریق بندر جیهان را در ۲۵ مارس سال جاری در پی حکم دادگاهی بین المللی متوقف کرد.

ترکیه تاکنون بار‌ها اعلام کرده که علت خودداری اش از آغاز دوباره صادرات از بندر جیهان، آسیب دیدن خط لوله در زمین لرزه‌ای است که اخیرا در مناطقی از ترکیه رخ داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
FARIDON.GH484
۱۴:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
این احزاب کوردی عراق متاسفانه در فکر منافع اکثریت هم وطنان خود نیستند تفکرات عشیره ای وحزبی دارند قبلا ۴۵۰ هزار بشکه نفت از جیهان صادر میکردند فقط در فکر پر کردن جیب سران احزاب خود بودند ومردم وشهر های کوردستان نگاه کنید فقط ساختمان سازی نه کارخانه نه صنایع زیربنای است فقط چپاول
Iran (Islamic Republic of)
علام
۱۴:۲۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
ترکیه عشق است زنده باد اردوغان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
ترکیه سگ دست نشانده امریا و ناتو وصهیونیسم در خاورمیانه است و باید همانند عثمانی نابود وتجزیه شود.
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۲:۴۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
شما کجا بودی که تا حالا کشف نشده بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
ترکیه کشور دو سر طلا
آخرین اخبار