نظر سازمان سینمایی درباره حضور بازیگران هنجارشکن در فیلم‌ها

سهرابی گفت: آن دسته از آثاری که قبل از ماه‌های اخیر تولید شده و عوامل آن پیش از ارتکاب به رفتار‌های قانون‌شکنانه در آن آثار حضور داشتند، اکران می‌شود.

روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در برنامه «نقد سینما» شبکه چهار در پاسخ به این سوال که قوانین جدید برای بازیگرانی که کشف حجاب می‌کنند، یا قوانین کشور را رعایت نمی‌کنند چگونه است؟ گفت: از آنجایی که ضرر و زیان و خسارت عمده‌ای به بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سینمایی بابت عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای یا عدم رعایت موازین رسمی کشور وارد شده، لازم بود به‌طور مشخص تدابیرمان اعلام کنیم.

سهرابی ادامه داد: طبق دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی آن دسته از آثاری که قبل از ماه‌های اخیر تولید شده و عوامل آن پیش از ارتکاب به رفتار‌های قانون‌شکنانه در آن آثار حضور داشتند، در روال اکران طبیعی فیلم‌ها قرار می‌گیرند. ما با این تصمیم امنیت سرمایه‌گذاری در این عرصه را تضمین می‌کنیم. 

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال پس بازیگرانی که کشف حجاب کردند و فیلمی را قبل از ارتکاب به این رفتار بازی کرده باشند، آن فیلم‌ها اکران می‌شود و بعد از آن نمی‌توانند در فیلمی حضور داشته باشند؟ تصریح کرد: بله. درباره بازگشت بازیگرانی که تغییر رویه دادند و سعی می‌کنند براساس قوانین کشور عمل کنند، باید مراجع ذی‌صلاح تصمیم بگیرند. هرچند بار‌ها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اعلام کردند سینما و فرهنگ مسیر بن‌بستی نیست و چنانچه بازیگری پشیمان شود و رفتار قانون‌شکنانه را اصلاح کند، امکان بازگشت آن‌ها وجود دارد.

وی درباره مراجع ذی‌صلاح که تصمیم‌گیرنده بازگشت بازیگران هنجارشکن به عرصه هنر و سینما هستند، توضیح داد: راس مراجع ذی‌صلاح درباره میزان و نحوه بکار‌گیری عوامل هنجارشکن سازمان سینمایی است؛ ولی وقتی رفتاری خارج از عرصه هنر و سینما اتفاق بیفتد و شکل سیاسی، امنیتی، حقوقی و قضایی به خود بگیرد، فقط سازمان سینمایی تصمیم‌گیرنده ماجرا نیست. اقدام بعضی از عوامل سینما از شکل و شمایل رفتار هنری و سینمایی فراتر رفته است. طبیعی است تصمیم‌گیری درباره این افراد صرفاً به عهده سازمان سینمایی نباشد.

به گفته سهرابی، باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی‌هایی صورت بگیرد، تا دوباره رفتار‌های هنجارشکن تکرار نشود؛ این گونه نباشد که اگر کسی اظهار پشیمانی کرد و به خطوط تعیین شده نظام جمهوری اسلامی برگشت، چند صباح دیگر با بهانه‌های دیگر هنجارشکنی را تکرار کند.

پیش از این مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی گفته بود، تعداد انگشت شماری از بازیگران و عواملی که بدون توجه به ملاحظات و قوانین کشور رفتار کرده‌اند و سرمایه و زحمات عده زیادی را تحت الشعاعِ رفتار هنجارشکنانه خود قرار دادند، باید پاسخگوی رفتار خود باشند. اگر آن‌ها معتقد به عدالت، انصاف و اصول حرفه‌ای هستند، باید با بازگرداندن دستمزد خود بخشی از ضرر و زیان صاحبان آثار را جبران کنند.  

وی گفته بود، البته این افراد از این پس اجازه حضور در هیچ اثری را نخواهند داشت و هرگونه استفاده از آن‌ها در آثاری که بعد از فرار یا کشف حجاب تولید شده، غیرقانونی بوده و مستلزم اخذ مجوز‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح است؛ لذا تهیه‌کننده، کارگردان و سرمایه‌گذاری که از این افراد استفاده کنند باید منتظر تبعات و خسارات آن نیز باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار