شبکه تلوبیونی کتاب؛ دستیار مخاطبان در حوزه کتاب است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: شبکه تلوبیونی کتاب با عنوان دستیار مخاطب تلاش می‌کند سنین مختلف بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در استودیوی گفت‌وگوی ویژه خبری درباره فعالیت شبکه تلوبیونی کتاب گفت: ظرفیت حوزه نشر در کشور ایجاب می‌کرد که در حوزه رسانه‌های تصویری حضور داشته باشیم. ایجاد این ظرفیت در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ صورت گرفت.

رمضانی ادامه داد: با تعامل با شبکه‌های صداوسیما مشخص شد حوزه نشر قابلیت ایجاد یک شبکه مستقل را دارد. از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تا آبان زیرساخت‌های شبکه تلوبیونی کتاب فراهم شد. در آبان پخش آزمایشی این شبکه را از بستر‌های مختلف داشتیم. برنامه‌های ترکیبی، حوزه معرفی کتاب، معرفی فعالان صنعت نشر، معرفی ظرفیت نویسندگان، شعرا، ویراستاران، مترجمان و اهالی قلم در کشور نشان داد، که باوجود اینکه چندین برنامه مرتبط با کتاب در طول روز داریم، باز ظرفیتِ پرداخت کتاب وجود دارد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب با عنوان دستیاری مخاطبان در حوزه کتاب معرفی شد، افزود: در کشور سالانه نزدیک به ۱۱۱ هزار عنوان کتاب داریم، که سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول هستند. شبکه تلوبیونی کتاب با عنوان دستیار مخاطب تلاش می‌کند تا سنین مختلف بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

 وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که مسئولیت محتوای شبکه با شماست، اگر کسی ایده برنامه‌سازی در حوزه نشر داشته باشد، باید چه کند؟ توضیح داد: مسئله اصلی شبکه‌های تعاملی در فضای مجازی تعامل با مخاطب و برنامه‌ساز کردن آن‌هاست. در این مدت پویش‌هایی را داشتیم، که مخاطبان کتاب‌هایی را معرفی کردند. در ایام محرم، اربعین و نمایشگاه کتاب پویش پاراگراف طلایی برگزار می‌شد، که مردم کتاب‌های مدنظر خود را معرفی می‌کردند و تولیداتشان در شبکه پخش می‌شد. کتاب به عنوان کالای همه‌گیر به‌طور روز افزون درحال رشد و استفاده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه معمولا در دوره آزمایشی برای سنجش توانمندی و امکان تحقق عملیاتی ایده پیش بینی می‌شود، اشاره کرد: اینکه صدا و سیما، معاونت فضای مجازی به این نتیجه رسیدند که شبکه کتاب می‌تواند به صورت رسمی پخش خود را آغاز کند نتیجه کوشش و تلاش اهالی صنعت کتاب بود؛ آن‌ها توانستند ایده، ضرورت و ظرفیت این حوزه را اثبات کنند و بگویند یک یا چندین شبکه امکان برنامه‌سازی برای این حوزه را دارد و مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

وی درباره ایده برنامه‌سازی مخاطبان برای شبکه کتاب و با اشاره به اینکه هدف اصلی شبکه‌هایی که در فضای مجازی شکل می‌گیرند تعامل با مخاطبان است، گفت: در مدت زمان فعالیت شبکه پویش‌هایی اجرا شد که مخاطبان خود کتاب‌هایی را معرفی کردند و این تولیدات پخش شد؛ لذا تعاملی بودن یکی از ویژگی‌ها و وجوه ممتاز شبکه کتاب است. بستر‌های ارتباطی با این شبکه به آدرس ketab.tv در شبکه‌های اجتماعی و فضای وب در دسترس است و مخاطبان می‌توانند از این طریق با شبکه ارتباط بگیرند.

علی رمضانی در بخش پایانی سخنان خود کتاب را کالایی دانست که استفاده از آن در کشور به صورت همه‌گیری و عمومی درحال رشد روزافزون است. وی در توضیح بیشتر ظرفیت‌های صنعت نشر کشور گفت: ظرفیت‌های حوزه کتاب برای ارکان و اهالی کتاب هم مغفول بود و بعد از آغاز به کار این شبکه برخی از مسئولان حوزه کتاب نیز اذعان می‌کردند که فکر نمی‌کردند تا این اندازه رویداد کتابی در سطح کشور برگزار شود.

«تلویزیون اینترنتی کتاب» نخستین شبکه تخصصی حوزه کتاب و نشر در ایران است که سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد و زیر نظر خانه کتاب و ادبیات ایران فعالیت می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تارنمای ketab.tv بیننده برنامه‌های این شبکه باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار