بودجه ۱۰ میلیارد دلاری چین برای ابتکار عمل توسعه جهانی

رئیس جمهور چین، از اختصاص بودجه ۱۰ میلیارد دلاری پکن برای ابتکار عمل توسعه جهانی خبر داد. 

چین که به دنبال ایفای نقش بین المللی در نظام جهانی به عنوان یک قدرت بزرگ است همانند آمریکا در حال شکل دادن ساختار نظام بین الملل و افزایش نفوذ خود با گسترش سازمان‌ها و نهاد‌های فراملی است. گروه بریکس یکی از این ابتکارات پکن محسوب می‌شود. 

به گزارش تله تریدر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز (پنج شنبه) از اختصاص بودجه ۱۰ میلیارد دلاری پکن برای "ابتکار عمل توسعه جهانی" خبر داد. 

بر این اساس، کشور‌های ثروتمند جهان (توسعه یافته) که به کشور‌های شمال معروف هستند به طور پیوسته در حال محروم ساختن کشور‌های جنوب (کشور‌های در حال توسعه) از اقتصاد جهانی بوده اند که چین در نظر دارد با سرمایه گذاری در این عرصه، باعث افزایش همکاری‌های اقتصادی میان کشور‌های جنوب شود. 

شی جین پینگ تاکید دارد علاوه بر این بودجه، چین به دنبال آن است که ۴ میلیارد دلار تنها برای توسعه همکاری‌ها میان کشور‌های جنوب اختصاص داده و سرمایه گذاری کند. 

چندجانبه گرایی در نظام بین الملل و مقابله با سازمان‌های برآمده از سیستم برتون وودز که در آن آمریکا با سیطره دلار تعیین کننده روابط اقتصادی میان کشور‌های جهان بوده است، از جمله خواسته‌های چین برای پایان بخشیدن به هژمونی واشنگتن در نظام بین المللی محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار