خاندوزی:

اولویت دولت ایجاد شفافیت اقتصادی است

وزیر اقتصاد گفت: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، حرکاتی رو به جلو در جهت شفافیت اقتصادی انجام شده است.

در برنامه صف اول امشب با محوریت ماموریت‌های وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت به سوالاتی پاسخ داد.

سوال: مهمترین دستاورد‌های اقتصادی دولت سیزدهم چیست؟

خاندوزی: اگر سال ۱۴۰۰ را خط فاصل شروع عملکرد دولت سیزدهم در نظر بگیریم، پایان دهه ۱۳۹۰ است که به لحاظ اقتصادی فرایند رشد و پیشرفت اقتصادی ایران دچار مشکل شده بود. شاخص‌هایی که در حوزه رشد تولیدات، سرمایه و مسئله تجارت خارجی در اقتصاد ایران که حکایت از رشد اقتصاد است. در سال ۱۴۰۰ که دولت شروع به کار کرد توانست بر روند‌هایی که هم رشد و پیشرفت و هم عدالت و سلامت را کمرنگ کرده بود غلبه کند و مسیر‌های جدیدی در پیش بگیرد. همه تلاش‌های دولت در دو سال گذشته در شرایطی رخ داد که مختصات اقتصادی ایران به لحاظ تحریمی و تورم همان شرایطی بود که در سال‌های ۹۷ به بعد شاهد بودیم.

شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم اگرچه هنوز با نرخ بالای تورم و مسئله تحریم روبرو هستیم، اما در زمینه روشن شدن موتور‌های پیشرفت، رشد اشتغال، رشد اقتصادی و همچنین تجارت خارجی کشور که بیشترین میزان صادرات غیرنفتی تاریخ را در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم، وضعیت خوبی داریم. در بخش سرمایه گذاری نیز در سال ۱۴۰۱ سرمایه گذاری که در بخش ماشین آلات بود ۱۵ درصد بوده که افزایش چشمگیری داشته است.

۱۱۲۴ صورت مالی کاملا شفاف از عملکرد تمام شرکت‌های مهم دولتی افشا شده است و به عبارتی حرکاتی رو به جلو در شفافیت و بازکردن مسیر برای دسترسی مردم به فرصت‌های اقتصادی انجام شده است. به کاهش فاصله‌های اقتصادی نیز توجه ویژه‌ای شده و طبق محاسبه مرکز آمار ایران بر اساس بودجه خانوار سال ۱۴۰۱، حاکی از آن است که ضریب جینی در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است. به عبارت ساده‌تر فاصله ثروتمندترین گروه‌ها و ثروتمند‌ترین گروه‌ها در سال ۱۴۰۱ کمتر شده است.

سوال: خروجی و نتیجه موتور‌های اقتصادی چه زمانی در سفره مردم نمایان خواهد شد؟

خاندوزی: امروز می‌شود بدون وعده وعید گفت که اثر سیاست‌های سختگیرانه برای خاموشی‌های موتور تورم و روشن شدن موتور اقتصادی و رشد کشور نمایان شده است. از فروردین ۱۴۰۲ شاهد هستیم حتی متغیر تورمی در فروردین عددی کمتر از اسفند و به همین ترتیب پایین‌تر از ماه بعدی بوده است. به زبان عامیانه اگرچه کالا‌ها در کشور گران می‌شوند، اما سرعت آن کمتر شده و امیدواریم با گشایش ارزی که صورت گرفته شاهد این باشیم که در ماه‌های آینده این روند ادامه پیدا کند.

سوال: آخرین آمار تورم، رشد اشتغال و رشد اقتصادی به طور کوتاه در دسترس است؟

خاندوزی: در سال ۱۴۰۱ نرخ رشد اقتصادی کشور طبق اعلام مراجع رسمی ۴ درصد بوده و در سال ۱۴۰۰، ۴.۴ درصد بوده است. در خصوص سرمایه گذاری ۶.۸ درصد تشکیل سرمایه گذاری ناخالص در کشور رخ داد. در حوزه اشتغال ۸.۲ درصد آخرین آماری است که از نرخ بیکاری وجود دارد و هنوز آمار تابستان محاسبه نشده است. نرخ تورم هم در خرداد و تیر ۲ درصد بود. مجموعه شاخص‌هایی که حاکی از آن است که از سختی‌ها و فراز و نشیب‌های دولت عبور کرده ایم.

سوال: رشد نقدینگی چقدر است؟

خاندوزی: در گذشته بیش از ۴۰ درصد بود، اما طبق آخرین آمار که بانک مرکزی اعلام کرده کمتر از ۲۹ درصد رشد نقدینگی یک ساله داشتیم. هدف این است که این رشد نقدینگی تا پایان سال به ۲۵ درصد برسد. عددی که در چند ساله گذشته کمتر از آن نداشته ایم.

سوال: به صورت برخط چه تعداد مجوز صادر شده است؟

خاندوزی: همه مردم می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوز هر لحظه می‌توانند تعداد صدور مجوز را بررسی کنند. آخرین آمار حاکی از آن است که یک میلیون و صد هزار درخواست درگاه ملی مجوز کشور است و حدود ۶۷۵ هزار مورد مجوز خود را دریافت کرده اند. روندی که قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. چون سال‌های گذشته این رقم صفر بوده است.

سوال: برای دستگاه‌هایی که هنوز متصل نشده اند، چه اقدامی صورت خواهد گرفت؟

خاندوزی: در موضوع عدم تمکین دستگاه به قانون اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوز ها، ضمانت‌های اجرایی خوبی داریم که شامل حوزه‌های قضایی و کیفی است که بالاترین مقام دستگاه باید پاسخگو باشد و مهمتر از آن ضمانت اجرای عملکردی است. به این معنا که برای تمام دستگاه‌هایی که در این خصوص کوتاهی کردند و مانع تراشی در اتصال صورت گرفته است، درگاه مجوز‌های ثبت محور را به صورت خودکار صادر می‌کند و نظام مجوز دهی از آن دستگاه سلب خواهد شد. در خصوص مجوز‌های تایید محور، قانون ضمانت اجرایی دیگری در نظر گرفته از ضمانت‌های اجرایی کیفری و حقوقی استفاده می‌شود.

سوال: چه زمانی دستگاه‌ها به طور کامل متصل خواهند بود؟

خاندوزی: صراحتا باید اعلام کنم که مهلت اتصال دستگاه‌ها منقضی شده است و دستگاه‌هایی که باقی مانده اند در دوره تخلف هستند. حتی اگر اتصال کامل دستگاه‌ها اتفاق نیفتاد، امیدواریم که از ابتدای زمستان، خود درگاه ملی مجوز را برای مجوز‌های ثبت محور جایگزین همه عقب افتادگی ها کند. در خصوص دستگاه‌هایی که در تلاش اند در خلاف جهت قانون تسهیل صدور مجوز حرکت کنند، این قانون جزو اولویت‌های دولت و مجلس است و هر مسیری که دستگاه‌ها مانند دستورات خاص بروند با مانع دولت مواجه خواهند شد.

سوال: در حساب واحد خزانه تا کنون چه اقدامی صورت گرفته و چقدر موثر بوده است؟

خاندوزی: حساب واحد خزانه به این معناست که همه دستگاه‌هایی که از دولت بودجه می‌گیرند، بتوانیم به صورت برخط مطلع باشیم که چه میزان پول در کدام دستگاه است و چطور خرج می‌شود. اگر کشوری حساب واحد خزانه نداشته باشد به یک معنا در فضای عدم اطمینان پیش می‌رود. این تکلیف در قانون گذاشته شد و با توجه به جدیت دولت برای شفافیت و جلوگیری از فساد مالی، با یک فشار مضاعف از دستگاه‌ها خواستیم حساب‌های بیرون از واحد خزانه خود را تحت نظارت بانک مرکزی قرار دهند. اکثریت دستگاه‌ها در این زمینه همکاری کرده اند. برخی از شرکت‌ها که عمدتا در حوزه نفتی فعالیت می‌کنند در این زمینه عقب ماندگی دارند. این دستگاه‌ها در مجموع ۷۷ هزار فقره حساب دارند که باید تجمیع شود.

در خصوص دستگاه‌هایی که در این عقب ماندگی دلیل موجه نداشتند، کلیه خدمات بودجه دولت را بستیم و خزانه داری دولت هیچونه پرداخت و مساعدتی را به آن دستگاه‌ها نخواهد داشت. با اراده‌ای که مجلس، دولت و دیوان محاسبات در این زمینه دارند، این پرونده به شکل کامل انجام خواهد شد، اما یک گام هم فراتر خواهیم رفت و تا ابتدای سال آینده پرداخت به ذی نفع نهایی را در دستور کار قرار دادیم.

در مسئله استقراض از بانک مرکزی نه به عنوان استقراض دائمی دولت، در ایام ابتدایی سال که هنوز درامدی وصول نشده بود، این پول بانک مرکزی بود که به داد دولت می‌رسید. در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار دولت اینقدر توانمند شد توانست، تمام وجوه دولتی و دستگاه‌ها را مدیریت کند.

سوال: آماری در خصوص اتصال‌های جدید به سامانه مودیان وجود دارد؟

خاندوزی: با هماهنگی‌هایی که خوبی که انجام شد، منجر شد که ما از عدد ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مودی در شروع به کار دولت مردمی به بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مودی برسیم که حاصل شناسایی مودیان جدید است.

سوال: زمان اجرای کامل کی خواهد بود؟

خاندوزی: در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مصوبه مجلس این است که باید تا پایان سال ۱۴۰۲ این اتفاق بیفتد.

سوال: درخواست بانک آینده برای برگزاری مجمع چه زمانی پاسخ داده خواهد شد؟

خاندوزی: تسهیل برای عامه مردم، و فعالان اقتصادی است و شفافیت و انضباط برای شرکت‌های دولتی و بخش عمومی کشور است. بانک آینده هم اگرچه بانک دولتی نیست در همین قاعده است. حق مالکیت ۶۰ درصد از این بانک به وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت سپرده شده است و چون در خصوص دیگر شرکت‌ها نیز معتقد بودیم که صورت‌های مالی آن‌ها تهیه و تصویب شود، این اتفاق در مورد شرکت‌های ذیل وزارت اقتصاد رخ داد و در مورد بانک آینده نیز امیدوارم هستیم مجمع معوقه بانک آینده برگزار شود.

سوال: جزئیات خروج بانک‌ها از زیان دهی می‌فرمایید.

خاندوزی: در مجموعه ۱۳ بانک تحت مدیریت دولت، سال‌ها بود که گاهی ۱۱ بانک زیان‌ده داشتیم. در سال ۱۴۰۱ با انضباطی که ایجاد شد تنها یک بانک زیان‌ده شد که آن هم ناشی از ادغام آن با دیگر بانک‌ها بوده است. حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان سود عملکردی بود که بانک‌ها برای اقتصاد کشور داشتند. این مسیر را با جدیت ادامه خواهیم داد. بانک سپه نیز علیرغم فشار‌های ناشی از ادغام، از جمع بانک‌های زیان‌ده خارج شود.

سوال: در ۴ ماه نخست چقدر از مولد سازی محقق شده است؟

خاندوزی: با توجه به شناسایی موانع مولدسازی، در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲، رقم آن سه برابر ۴ ماه ابتدایی سال گذشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خاندوزی بجای اینکه به اقتصاد مملکت و چرخ اقتصاد کشور و بورس فکر کنه ، تو این ۲ سال چسبیده فقط وفقط به پنجره ی مجوزهای ملی . فقط کارش نو این ۲ سال همین بوده پنجره ی ملی مجوزها . برو بچسب به اقتصاد و بورس که نابودش کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
آره جون خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
دیگه دیره یا الان از خواب بلند شدی
Italy
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
چرا هیچ دولتی نمیاد بگه آقا ما اینجا کم کاری کردیم یا اینکارو کردیم متأسفانه جواب نداد..همشون میگن ما رشد چشمگیر داشتیم ولی ما فقط پس رفت میبینیم
Iran (Islamic Republic of)
S
۲۲:۵۰ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
اولویت دولت که دو روز پیش رییس جمهور گفتن حجابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
سازمان همیاری زنجان به برکت دولت شما ، یازده ماهه کارکنانش حقوق نگرفتن و استاندار شما عین خیالش هم نیست که زندگی تمامی پرسنل خدوم اونجا نابودشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
سازمان همیاری یعنی چه؟؟

بهتره منحل شه این همه زیر مجموعه دولتی فقط بودجه سوزن

لطفا تمومش کنین برو مثل بقیه مردم دستا تو بالا بزن کار کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
پول گندم چی شد .بخدا ماقسط داریم .پیامک هم برا ضامن هامون رفته
آخرین اخبار