رییس اورژانس کشور:

مراقبت‌های مرزی برای پیشگیری از بیماریها باید تشدید شود

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: برخی از بیماریها در کشورهای مجاور شایع است و خطر انتقال این بیماریها با ورود مسافران افزایش می یابد، بنابراین برای پیشگیری از شیوع بیماری در کشور باید مراقبت‌های مرزی تشدید شود.

جعفر میعادفر روز سه‌شنبه در همایش بین‌المللی «مدیریت سلامت و بحران در جمعیت‌های انبوه دهه آخر صفر» با بیان اینکه مراقبت‌های مرزی در مرز‌های شرقی یکی از چالش‌ها در مراسم اربعین حسینی و دهه آخر صفر است، افزود: در این ایام زائران خارجی از کشور‌های شمالی، پاکستان و هندوستان برای عبور از ایران و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی وارد کشور می‌شوند.

وی با اشاره به خطر انتقال بیماری‌های ریشه کن شده در ایران از سوی مسافران کشور‌های همجوار به دلیل پایین بودن سطح بهداشت و شیوع برخی بیماری‌ها، بیان کرد: در این راستا تشدید مراقبت‌های مرزی در راستای کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از ورود مسافران بیمار ضروری است.

رییس سارزمان اورژانس کشور با بیان اینکه گرمای هوا و گرمازدگی، بیماری‌های گوارشی و مسمومیت‌های غذایی از دیگر چالش‌ها در دهه آخر صفر و مراسم اربعین حسینی است، اظهار داشت: نظارت بر مکان‌های تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی و مراحل طبخ غذا و پخش شربت و غذای نذری در موکب‌ها و هیات‌های مذهبی باید با دقت صورت گیرد تا سلامت زائران حفظ شود.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود هر وعده غذایی تنها در همان وعده مصرف شود و از توزیع آن در وعده دیگر خودداری شود، چرا که امکان مسمومیت غذا در هوای گرم بالا است.

میعادفر ادامه داد: در دهه پایانی صفر همکاران اورژانس تهران برای اربعین حسین به کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌آیند تا برنامه ریزی ارزیابی خطر در تجمعات انبوه و پیاده روی اربعین به خوبی انجام شود و زیارت زائران حسینی و رضوی در امنیت و سلامت صورت گیرد.



رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این همایش گفت: مراسم ملی و مذهبی، مسابقات و رخداد‌های ورزشی، آوارگان ناشی از جنگ، جشنواره‌های فرهنگی و موسیقی و تجمعات سیاسی از جمله دلایل شکل گیری تجمعات هستند.

دکتر علی نصیری با بیان اینکه در تقویم رسمی بیش از ۵۰ روز مربوط به مناسب‌های جمعیتی است، افزود: حدود ۶۵ درصد حوادث در رویداد‌های پرجمعیت مذهبی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: اربعین حسینی بزرگترین تجمع انبوه سالیانه در جهان است که بیش از ۲۰ میلیون نفر در این راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بیان کرد: عوامل محیطی همچون تراکم جمعیت و دمای هوا و تصادفات ترافیکی، عوامل فردی همچون عدم آگاهی از خطر حوادث و نا آشنایی با روش‌های خودمراقبتی، احتمال شیوع بیماری‌های عفونی و عدم اطمینان از کیفیت و بهداشت آب و غذا و عدم وجود سیستم نظارت بر بیماری‌ها از جمله خطرات تهدید کننده تجمعات انبوه به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: ضربه‌های مغزی و شکستگی، گرمازدگی و سرمازدگی، بیماری‌های گوارشی، مشکلات تنفسی، تشدید بیماری‌های مزمن، مسمومیت و ازدحام خطرآفرین از جمله مخاطرات شایع و محتمل در تجمعات انبوه است.

نصیری با بیان اینکه سیستم بهداشت و درمان باید برای بیماران زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، چراکه بسیاری از زائران به نیت شفا در این تجمعات شرکت می‌کنند، افزود: تراکم بیشتر از پنج نفر در یک متر مربع می‌تواند خطرآفرین باشد، لذا این موضوع در مدیریت و هدایت مسیر در اربعین و تجمعات انبوه باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.