طرح تحقیقاتی ۱۰ ساله گیاهان قندی کشور تهیه شد

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور با اشاره به تهیه طرح کلان تحقیقاتی ۱۰ ساله گیاهان قندی، گفت: در اجرای این طرح، مطالعات و برنامه‌های تحقیقاتی بر روی چغندر قند، سورگوم شیرین، استویا، چیکوری و چغندر علوفه‌ای برنامه ریزی شده است.

اباذر رجبی با اشاره به برش چهارساله طرح کلان تحقیقاتی تا سال ۱۴۰۵، اظهار کرد: تا پایان این زمان پیش بینی می‌شود هفت تا ۹ رقم اصلاح شده مقاوم به بیماری‌های مهم برای کشت بهاره و مقاوم به ساقه روی برای کشت پاییزه معرفی شود.

رجبی گفت: همچنین صادرات بذر‌های داخلی اصلاح شده به خارج از کشور همچون روسیه و مصر را در برنامه کار خود داریم.

وی با بیان اینکه روسیه بزرگترین بازار چغندر قند با یک میلیون هکتار اراضی زیر کشت این محصول است، گفت: این کشور هیچ بذر داخلی برای کشت ندارد و تمام بذور این کشور وارداتی هستند که در حال برنامه ریزی برای ورود به بازار بذر این کشور هستیم.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور افزود: در نظر داریم امکان سنجی اقلیمی برای کشت سایر گیاهان قندی در کشور را انجام دهیم. ضمن اینکه پیش بینی می‌شود سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه از ۲۵ هزار هکتار به ۵۰ هزار هکتار برسد.

وی با بیان اینکه در کشت پاییزه از نزولات جوی استفاده می‌شود و صرفه جویی زیادی در مصرف آب صورت می‌گیرد، ادامه داد: جغرافیای تولید چغندر قند به دلیل محدودیت منابع آبی از شرق کشور به سمت شمالغرب و غرب کشور تغییر می‌یابد.

وی اضافه کرد: در این برنامه در نظر داریم تا کارایی مصرف آب در تولید شکر (بهاره) را از ۶۲۰ گرم به یک هزار و ۲۲۰ گرم شکر و در کشت پاییزه از یک هزار و ۱۵۰ گرم به ۲ هزار و ۲۵۰ گرم به ازای مصرف هر مترمکعب آب برسانیم.

رجبی تولید چغندر قندر در کشور را به صورت ۱۰۰ درصدی بر عهده بخش خصوصی شامل کشاورزان و سایر بهره برداران دانست و گفت: درصدد هستیم تا با استفاده از توانمندی و ظرفیت داخل کشور، میزان تولید بذر چغندر قند را با معرفی ارقام جدید افزایش دهیم.

وی افزود: در سال گذشته، ۱۱ یافته قابل ترویج را منتشر کردیم و یک هزار نفر روز آموزش در اختیار بهره برداران قرار دادیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار