سهم خراسان رضوی از بازار فرابورس فقط ۲ درصد است

مدیر عامل فرابورس ایران گفت: سهم خراسان رضوی از بازار فرابورس اندک است، این استان با دارا بودن هشت درصد جمعیت کشور، فقط حدود ٢ درصد از بازار فرابورس کشور را دارد.

محمدعلی شیرازی در نشست تخصصی با اعضای کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال گفت: هم اکنون حدود ١٨ شرکت از خراسان رضوی در بازار پایه فرابورس قرار دارد و تنها ۱۰ شرکت در بازار رسمی فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی یکسال اخیر فعالیت خراسان رضوی در حوزه فرابورس افزایش یافته است، در سال جاری یک شرکت از این استان در فرابورس عرضه شده و سه شرکت دیگر در مرحله پذیرش هستند و می توان تا پایان سال انتظار عرضه بیش از ۱۰ شرکت خراسان رضوی را در فرابورس داشت.

مدیر عامل فرابورس خاطر نشان کرد: در سال ١۴٠٠ شرکت ها فقط ۸۶۰ میلیارد ریال تامین مالی جمعی شده اند و طی دو سال اخیر این رقم افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: رقم تامین مالی جمعی به بیش از پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در پنج ماه اول سال جاری رسیده و خراسان رضوی نیز رتبه سوم تامین مالی جمعی را میان استان‌ها دارد.

شیرازی با تاکید بر ضرورت استفاده از بازار سرمایه توسط شرکت‌های خصوصی گفت: صنایع ما به وام بانکی و پرداخت سود بانکی عادت کرده‌اند و این موضوع تاکنون آنها را با دشواری‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است، در واقع، نادیده گرفتن نقش مشاور سرمایه‌گذاری در صنایع، یک آسیب برای تولید کشور به شمار می‌رود.

سرمایه فرابورس به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید

مدیر عامل فرابورس ایران در ادامه گفت: سرمایه شرکتهای فرابورس در سال جاری به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید و اکنون به لحاظ تنوع ابزار تامین مالی، مشکلی وجود ندارد.

شیرازی با بیان اینکه طبق تفاهم سازمان بورس با معاون علمی ریاست جمهوری، شرکتهای دانش بنیان می‌توانند از ابزارهای فرابورس استفاده کنند، افزود: در حال حاضر نیز این شرکت‌ها در بورس و فرابورس فعالیت دارند و هیچگونه محدودیتی در این بازار برای آنان وجود ندارد.

وی گفت: به منظور تسهیل حضور شرکتهای دانش بنیان در بازار سرمایه، پیشنهادی مبنی بر پذیرش شرکتهای دانش بنیان از مسیری متفاوت با دیگر شرکت‌ها به هیات مدیره فرابورس ارائه شده است.

شیرازی ادامه داد: در صورت ابلاغ این دستورالعمل، حقی از دانش بنیان ها به منظور استفاده از دیگر خدمات بورس و فرابورس ضایع نخواهد شد، هم اکنون نیز شرکت های دانش بنیان بزرگ و متعددی هستند که با این شرایط در حال فعالیت هستند.

وی بیان داشت: تنها چالش در این حوزه، فقدان تعامل بین سرمایه‌گذار و صاحب پروژه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار