وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

محدودیت‌های اعتباری برای ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت ملی وجود دارد

ضرغامی گفت: محدودیت‌های اعتباری برای ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت ملی وجود دارد و راهبردمان تخصیص اعتبار مرمت با اولویت بنا‌های در خطر است.

 عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز پنجشنبه در سفر به استان اصفهان و بازدید از بنا‌های تاریخی شهرستان مبارکه گفت:محدودیت‌های اعتباری به ویژه برای ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت ملی وجود دارد و به همین دلیل در بخشی از ماموریت‌ها ارزش‌های روبنایی و نیازمند مرمت هم از اولویت خارج می‌شوند و راهبرد وزارت میراث فرهنگی تخصیص اعتبار مرمت با اولویت بنا‌های در خطر است و مسأله پایداری سازه‌ها در اولویت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بعضی از بنا‌های تاریخی با مشکل ادامه حیات و پایداری مواجه هستند که بعنوان پروژه‌های در حال خطر تعریف شده و عملیات نجات برای آن‌ها تعریف می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: امیدواریم با بعضی از مواردی که در برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه شده و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق هم بعضی از راهکار‌های پیشنهادی را تایید کرده است، پس از تصویب زمینه‌های مشارکت بیشتر مردم در داخل و خارج کشور فراهم شود و علاقمندان به مشارکت و مرمت و نقش آفرینی به لحاظ حقوقی و قانونی بیشتر فراهم شود.

وی ادامه داد: صندوق احیا و توسعه میراث فرهنگی ماموریت دارد که این بنا‌ها را برای مرمت در اختیار متقاضیان قرار دهد و فرایندی تعریف شده که پس از مرمت به مدت مشخصی می‌توانند در چارچوب راهبردی که توسط وزارتخانه تعریف می‌شود، بهره‌برداری کنند.

ضرغامی با بیان اینکه بعضی مواقع تصور بر این است است که این بنا‌ها واگذار می‌شود، خاطرنشان کرد: بنا‌های تاریخی متعلق به مردم است و به هیچ وجه قابل واگذاری نیست، اما مدت مشخصی پس از مرمت برای کار‌های مورد نیاز مردم، در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: امیدواریم با مشارکت مردم و بخش خصوصی روند مرمت و حفظ و نگهداری بنا‌های تاریخی تسریع شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مسأله فرونشست در مورد آثار تاریخی و باستانی اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به بررسی پایه‌های پل خواجو و سی و سه پل اصفهان افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه دارد که در صورت جدی شدن این مسأله در بعضی از موقعیت‌های میراث فرهنگی بتوانیم اقدامات پیشگیری را برای حفظ و پایداری بنا‌های تاریخی انجام دهیم.

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همراهی معاون امور عمرانی استاندار اصفهان و قائم‌مقام ستاد خدمات سفر استان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و مشاور وزیر، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی و همچنین جمعی از مدیران و مسوولان شهرستان با سفر به شهر‌های دیزیچه، طالخونچه و مبارکه از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان بازدید کرد.

ضرغامی در سفر خود به اصفهان و حضور در شهرستان مبارکه از ارگ تاریخی نهجیر، قار‌های تاریخی، کوه قلعه بزی و مجتمع عظیم گردشگری و کشاورزی کاریز در قالب گردشگری کشاورزی بازدید کرد.

شهرستان مبارکه با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
خب بدید به سرمایه گذار ها هم مرمت میشن هم یه عده ای میرن سر کار