معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

امنیت وارداتی پایدار نیست

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در عراق و افغانستان ثابت کرد امنیت وارداتی نه پایدار است و نه می‌تواند دستاوردی به همراه داشته باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تشریح اقدامات و دستاوردهای مهم دولت در حوزه سیاست خارجی طی دو سال گذشته گفت: ابتکار دولت سیزدهم شرایط جدیدی را در منطقه فراهم کرد و موجب احیای اعتماد متقابل سیاسی میان کشورهای منطقه شد.

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود همواره بر توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه قدرت‌های بزرگ در آسیا تأکيد داشته است. همچنین علاوه بر توسعه و بهبود روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، اهداف اقتصادی و شناسایی بازارهای جدید برای تحقق برنامه‌های اقتصادی در دستور کار دولت قرار دارد و طی این مدت دستاوردهای مهمی در حوزه سیاست خارجی و تعامل با کشورها اتفاق افتاد.

باقری گفت: امنیت وارداتی که بیگانگان در پی آن هستند نه درون‌زا است و نه فراگیر و نه پایدار، بلکه امنیت برآمده از اراده بیگانگان هم مصنوعی است و هم موقتی. در واقع حضور نیروهای آمریکایی و ناتو و دیگر بیگانگان در عراق و افغانستان به همه ثابت کرد امنیت وارداتی نه پایدار است و نه می‌تواند دستاوردی به همراه داشته باشد، یعنی نه می‌تواند امنیت‌آفرین باشد و نه می‌تواند توسعه اقتصادی به دنبال داشته باشد.

وی افزود: حاصل ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان افزایش  ۴۵ برابری تولید مواد مخدر در این کشور بود طبیعی است  وقتی در سرزمینی چنین حجم عظیمی از مواد مخدر تولید شود قاعدتا نمی‌توانید انتظار داشته باشید که آن کشور در منطقه امنیت‌ساز باشد.

پیش از این مقامات روسیه، تاجیکستان، پاکستان و هند از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان و گسترش فعالیت‌های تروریستی از این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار