دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی:

لبنیاتی‌های سنتی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی گفت: لبنیاتی‌های سنتی به راحتی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند، اما کارخانجات صنعتی این امکان را ندارند.

مهدی هدایت‌نیا دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی گفت: مشکلی در زمینه عرضه محصولات لبنی وجود ندارد و کمبودی در بازار نداریم. کالا به وفور با همان قیمتی که دولت اعلام و کارنجات ثبت کردند، در بازار وجود دارد.

او درخصوص کمبود خامه در بازار استان افزود: در زمینه خامه مصوب شده که کارخانجات این محصول را از گاودار به قیمت ۲۰۰۰ تومان خریداری کنند که بعد از آن، این محصول باید فراوری شود و این کار هزینه دارد. متاسفانه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان چند روز قبل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کارخانجات باید خامه را با قیمت خرید بفروشند؛ بنابراین اگر کمبودی در عرضه خامه وجود دارد به همین علت است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی استان با اشاره به ۴ قلم محصول لبنی از جمله شیر کم‌چرب نایلونی، شیر بطری کم‌چرب، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی و پنیر uf ۴۰۰ گرمی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری است، ادامه داد: آخرین افزایش قیمت ما طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور بود که بر اساس آن به کارخانجات اجازه داده شد با توجه به اینکه قیمت شیر از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان رسیده، ۴ محصولی که قیمت دستوری دارد را ۲۰ درصد و سایر محصولات را تا ۳۰ درصد افزایش دهند.

هدایت‌نیا بیان کرد: فعلا افزایش قیمتی در لبنیات نخواهیم داشت مگر اینکه قیمت شیر یا هزینه‌‎های تولید افزایش پیدا کند. هزینه‌های کارخانجات ماه به ماه افزایش پیدا می‌کند، اما قیمت‌های دستوری تا یک سال ثابت است.

او با بیان اینکه میزان افزایش در قیمت کالا‌های غیر دستوری مناسب بوده، اما در کالا‌های دستوری مشکل داریم، تصریح کرد: قیمت شیر ۲۵ درصد، اما قیمت محصولات لبنی ۲۰ درصد افزایش داشته که بر این اساس کارخانجات یا باید عرضه کالا را کم کنند یا مشکل را به گونه‌ای حل کنند که بتوانند کالا را عرضه کنند. در حال حاضر کارخانجات لبنی با فروش هر کالا ۵ تا ۶ درصد ضرر می‌کنند.

هدایت‌نیا با اشاره به اینکه لبنیاتی‌های سنتی به راحتی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند، اما کارخانجات صنعتی این امکان را ندارند، اظهار کرد: ما هزینه‌هایی داریم که لبنیاتی‌های سنتی ندارند، لذا این واحد‌ها در حال توسعه هستند. علی‌رغم اینکه عرضه شیر خام از نظر قانونی ممنوع است، اما برخوردی با این واحد‌ها انجام نمی‌شود. کارخانجات صنعتی طی چند سال گذشته توسعه پیدا نکردند، زیرا سود کارخانجات ۵ درصد بوده، اما لبنیاتی‌های سنتی ظرف ۱۰ سال گذشته ۷ تا ۸ برابر شده و برخورد جدی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.