کشاورزان استان اردبیل از کشت محصولات آب‌بر خودداری کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به کاهش حجم ذخیره آبی سد‌های استان ضروری است کشاورزان از کشت محصولات آب‌بر خودداری کنند.

علی حیدری اناری گفت: با توجه به وقوع خشکسالی در استان، باید رویکرد اصلی بخش کشاورزی معطوف به مدیریت مصرف آب بر اساس منابع موجود و رعایت الگوی کشت در محصولات استراتژیک و پرهیز از کشت محصولات آب‌بر باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل می گوید: استان اردبیل همانند سایر مناطق از تغییر اقلیم و کم آبی مستثنی نبوده است به طوری که میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته نسبت به دوره بلندمدت ۲۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب بدون همراهی و همدلی زارعان و مسئولان غیرممکن است، گفت: ارزیابی میزان مصرف آب و میزان سطح زیرکشت، اقدامات سازه‌ای از جمله ایستگاه پمپاژ سربند و سیفون دره‌رود، جلوگیری از کشت دوم محصولات و کشت محصولات کم آب‌بر از برنامه‌های اصلی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در منطقه شمال استان است تا کشاورزان در مصرف آب دچار مشکل نشوند.

حیدری اناری ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی استان را یادآور شد و افزود: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش منابع آب در دسترس باید دنبال بهره‌وری آب در بخش کشاورزی برویم و در این راستا رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و کشت محصولات استراتژیک و کم‌ آب‌بر از جمله مواردی است که باید بیشتر مورد توجه کشاورزان و مسئولان مربوطه استان قرار بگیرد.

او با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات مشترک شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب بیان کرد: با وجود کاهش شدید منابع آب در مناطق استان دنبال منابع مالی برای تکمیل طرح‌های آبرسانی هستیم تا مردم مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

حیدری اناری به حجم آب موجود در پشت سد یامچی اردبیل اشاره کرد و گفت: سد یامچی به عنوان مهم‌ترین سد در تامین آب مردم مرکز استان در حال حاضر ۲۳ میلیون مترمکعب آب دارد که بخش قابل‌توجهی از این مقدار غیرقابل مصرف است.

او می گوید: برای برداشت آب با کیفیت از سطوح فوقانی مخزن سد یامچی در فصل گرما برج‌های شناور این سد بازسازی شده تا مشکلی در برداشت آب ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل میزان آب آشامیدنی مصرفی شهر اردبیل در تابستان سال جاری را یک هزار و ۹۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه ذکر کرد و تصریح کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه آب اردبیل تاکنون ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه است و مجبور هستیم در تابستان بیش از ظرفیت تصفیه‌خانه آب ذخیره‌سازی کنیم.

حیدری اناری ارتقای تصفیه‌خانه موجود به سیستم حذف آلاینده‌ها، اتمام حوزه آبرسانی داخل شهر اردبیل، اتمام خط دوم برج آبگیر به تصفیه‌خانه، اتمام مطالعات انتقال آب از حوضه سفیدرود و تکمیل آبگیر سد یامچی را از جمله اقدامات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تامین آب سالم و بهداشتی در استان ذکر کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.