استقبال جامعه جهانی از اعلام تخلیه نفتکش «صافر» در یمن

با اعلام رسمی پایان روند تخلیه نفتکش «صافر» در نزدیکی ساحل یمن، کشور‌های گوناگون از این خبر استقبال کردند.

روز جمعه سازمان ملل متحد از پایان موفقیت‌آمیز انتقال نفت از نفتکش صافر و جلوگیری از تهدید نشت حجم زیادی از نفت به آب‌های منطقه خبر داد.

به گزارش «آناتولی» این نفتکش ۴۷ ساله به عنوان مخزن نگه‌داری نفت به کار گرفته شده بود، اما فرسودگی شدید آن خطر نشت نفت به آب‌ها ایجاد کرده بود.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای از اجرای این اقدام «پیچیده» قدردانی کرد و گفت که در صورت نشت نفت از این نفتکش شاهد یک فاجعه زیست‌محیطی و انسانی و اقتصادی برای منطقه با ده‌ها میلیارد دلار هزینه بودند.

وی این عملیات را نمونه مناسب هماهنگی بین‌المللی برای جلوگیری از بحران‌ها پیش از رخ دادنشان دانست.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای رسمی از تکمیل انتقال ۱.۱۴ میلیون بشکه نفت از نفتکش صافر به نفتکشی دیگر استقبال و از نقش سازمان ملل و دبیرکل این سازمان برای پایان دادن به تهدید بزرگ قدردانی کرد.

عربستان همچنین از کشور‌های جهان بابت تأمین هزینه انجام این عملیات مهم تشکر و تأکید کرد که مرکز امدادرسانی ملک سلمان از پیشگامان تأمین مالی این برنامه بود.

وزارت خارجه انگلیس و وزارت همکاری خارجی هلند نیز با انتشار بیانیه‌هایی از این عملیات ابراز خرسندی و از سازمان ملل بابت انجام موفقیت آمیز آن قدردانی کردند.

نفتکش صافر متعلق به شرکت دولتی نفت یمن است که از سال ۲۰۱۵ هیچ‌گونه تعمیراتی در آن انجام نشده بود.

سال گذشته سازمان ملل در گزارشی تأکید کرد که خسارت ناشی از نشت نفت از این نتفکش به بیش از ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار