لزوم اقدامات علمی و تحقیقاتی در حوزه شیلات

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تحقیقات علمی لازم و مطلوب در این زمینه وجود ندارد و کمرنگ است که این امر نیازمند برنامه‌ریزی و هدفگذاری در استان است.

 حسین برزگر اظهار داشت: تاکنون اقدامات علمی و تحقیقاتی مطلوبی در حوزه شیلات استان صورت نگرفته است.

وی با تاکید برضرورت انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه شیلات استان اظهار داشت: تحقیقات باید به گونه‌ای باشد که سبب بهبود معیشت مردم و فعالان این حوزه شود.

وی از نبود تحقیقات علمی مطلوب در این زمینه گلایه کرد و خواستار برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در این رابطه شد

برزگر با اشاره به اینکه استان رتبه اول تولید ماهی‌های سردابی در کشور را دارد، افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۰ کارخانه تولید خوراک آبزیان در استان فعال است و ۵۰ درصد خوراک آبزیان کشور و ۸۰ درصد خوراک میگوی کشور در استان انجام می‌شود.

به گفته وی، هم‌اکنون در استان هفت واحد بسته‌بندی و وجود دارد و ۳۰ هزار بسته‌بندی در این واحد انجام می‌شود که این میزان از استان‌های جنوبی هم بیشتر و گسترده‌تر است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: نبود بخش تحقیقات شیلات آسیب جدی بر این بخش وارد کرده است.

وی از تخصیص اعتبار برای این بخش و توسعه تجهیز این بخش خبر داد و افزود: چهارمحال و بختیاری از لحاظ ارتفاعی بالای ۲هزار متر است و متوسط بارندگی بالای ۵۰۰ متر دارد و تنوع گونه گیاهی خیلی بالای در سطح استان وجود دارد و از دیرباز بحث توسعه دامپروری در استان مورد تاکید بوده است.

برزگر اظهار داشت: با توجه به وضعیت و چالش‌های حوزه پروتئین در کشور و استان توجه به رفع مشکلات این حوزه مورد تاکید است.

به گفته وی، در بخش باغبانی و زراعی نیز برای بخش آزمایشگاهی مشکل وجود دارد و مقرر شده از بخش فروش اموال کمکی به این بخش انجام شود و یک دستگاه جی سی مس برای این بخش تامین خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون آزمایشگاه خاک‌شناسی آزمایشگاه گیاه پزشکی در استان، از آزمایشگاه‌های نمونه فوق‌العاده خوبی هستند و با توجه به اینکه مواد مصرفی این آزمایشگاه گران است.

برزگر در ادامه با اشاره به اینکه اعضای مرکز تحقیقات از سرآمدان، برجستگان حوزه کشاورزی هستند، افزود: در یک مقطع یک اشتباه مدیریتی در وزارت جهادکشاورزی منجر به این شد که یک مجموعه سیاست انقباظی سازمان برنامه و بودجه نسبت به سازمان تحقیقات و مووسسات و مراکز صدرت گرفت و این رویکرد، رویکرد غلطی در آن مقطع هفت ساله بود که بازخورد بدی در بحث هزینه‌ای و نیرو برجای گذاشت.

به گفته وی، با درایت همه اعضای مرکز تحقیقات کشور، این مجموعه سرپا ایستاد و از منحل شدن، منطقه‌ای شدن و یا محدود شدن بخش زیادی از این مجموعه جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌وری فیزیکی آب در نزدیک ۲ دهه گذشته ۲ برابر شده و بهره‌وری اقتصادی حداقل ۴۰ تا۵۰ درصد در حوزه آب بیشتر شده است، اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی در امنیت غذایی نقش موثری دارند.

وی بر تخصیص اعتبار به مراکز تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: اگر به این مراکز و همچنین به دانشگاه‌های که در حوزه پزوهشی بخش کشاورزی فعالیت دارند، خروجی کار بهتر خواهد شد.

وی به استفاده از ظرفیت پژوهشگران و اعضای مراکز تحقیقات در حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و اجرا اشاره کرد و گفت: در بحث الگوی کشت در حوزه برنامه‌ریزی یک بخشی محقق شده و باید در حوزه سیاست‌گذاری، پایش و برنامه‌ریزی استفاده شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:در ۲ سال گذشته در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه صنعت دام و طیور با مشکل مواجه شدیم و تلاطم بسیاری به این صنعت وارد شد و برای به ثبات رسیدن این حوزه حداقل ۲ تا سه سال زمان نیاز است تا به وضعیت ثابت برگردانده شود.

وی افزود: جایگاه و اهمیت مراکز تحقیقاتی باید بیشتر از اینکه الان دیده می‌شود، لحاظ شود.

به گفته وی، تجهیز منابع مالی و انسانی چالش و مشکل اصلی سازمان تحقیقات و مراکز تحقیقاتی کشاورزی در استان‌هاست که برای تجهیز منابع به یک تغییر رویکرد نیاز است.

برزگر افزود: در بخش کشاورزی نه فقط در بخش اراضی کشاورزی بلکه دربحث اراضی شهری، کمیسیون ماده ۵ و بحث مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های، پتانسیل‌های خوبی در مراکز وجود دارد و کمتر به این موضوع توجه شده است.

وی به تسهیل سرمایه‌گذاری مشارکتی در سازمان جهادکشاورزی تاکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری مشارکتی نه فقط در بحث اراضی کشاورزی بلکه باید در حوزه اراضی شهری، کارگروه زیربنایی، کمسیون ماده۵ در بحث مشارکت‌ها نیز استفاده شود.

برزگر افزود: توجه به بخش سرمایه‌گذاری مشارکتی یک موضوع ساختاری در کنار ساختار دولتی است که براساس ماده ۷۹ قانون محاسبات، امکان برون سپاری کار به تشکل‌های براساس‌بها و تعرفه وجود دارد.

وی به اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه زیرساخت و باغبانی اشاره کرد و گفت:، اما مشارکت و سرمایه‌گذاری مشارکتی ضعیف است و باید شرکت‌های دانش‌بنیان قوی و سازمان یافته در مناقصات شرکت کند.

وی اظهار داشت:مرکز تحقیقات کشاورزی با فعالیت بیش از ۲۰سال، در این فضا هستند و واقعیت‌های کشاورزی را می‌دانند و چیزی که ارائه می‌دهند با ضوابط و واقعیت‌های علمی موجود تطبیق بیشتری دارد و باید با ساختارسازی جدید از این ظرفیت برای افزایش و ایجاد ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری مشارکتی و ساختاری که بتواند در استعلامات و سامانه ستاد مشارکت کند، استفاده کرد تا بخش مهمی از مسائل مالی مراکز به این شکل مدیریت کرد

برچسب ها: شیلات ، جهاد کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.