رئیس سازمان انرژی اتمی:

تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در برنامه سازمان انرژی اتمی است

اسلامی گفت: ظرفیت مجتمع معدنی جنگسر نقش بسزایی در پشتیبانی برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای که مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشتند، دارد.

عملیات اجرایی مجتمع معدنی و صنعتی شهید مهدی باکری در محدوده معدنی جنگسر با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، استاندار آذربایجان‌غربی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان خوی برگزار شد.

این مجتمع معدنی و صنعتی شهید مهدی باکری خوی در بخش صفاییه وجود دارد و در آن عناصر مهمی همچون اورانیوم، مولیبدن و برخی عناصر نادر اکتشاف شده است که در صنایع راهبردی از جمله نیاز‌های سازمان انرژی اتمی کشور کاربرد ویژه‌ای دارد.

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: برای سازمان انرژی اتمی، ظرفیت‌سازی برای تولید برق هسته‌ای و همچنین توسعه کاربرد پرتو‌ها یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها به شمار می‌رود و افتتاح این مجتمع معدنی در پیشبرد سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای حائز اهمیت است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی

وی افزود: به همین دلیل تمام جبهه‌هایی که در اکتشاف معادن مرتبط قرار دارد را گسترش داده ایم و امروز با افتخار آغاز نخستین بخش از این برنامه توسعه‌ای در حوزه تامین مواد معدنی مورد نیاز را در شهرستان خوی شاهد هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به عملیات اکتشاف انجام شده در منطقه جنگسر در آذربایجان غربی، تصریح کرد: عملیات اکتشاف و فاز تفصیلی در این منطقه از سال گذشته شروع و تا به امروز ادامه داشته و این محدوده معدنی یکی از مناطق مستعد است که بر اساس برآورد‌های اولیه در مجموع برای انجام این بخش از پروژه در چند سال آینده به حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی ادامه داد: ظرفیت این مجتمع معدنی به شکلی است که بدون شک یکی از قطب‌های تامین مواد اولیه سوخت هسته‌ای برای ما خواهد بود و نقش بسزایی در پشتیبانی برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای که مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشتند، دارد.

 متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) در ماه‌های گذشته و در محدوده معدنی جنگسر توانسته‌اند نسبت به اکتشاف مواد پرتوزا، عناصر نادر خاکی و عناصر همراه از توابع شهرستان خوی اقدام کنند و با توجه به اقدامات انجام شده، صبح امروز (پنجشنبه)، ۱۹ مردادماه عملیات اجرایی مجتمع معدنی و صنعتی شهید مهدی باکری در شهرستان خوی (محدوده معدنی جنگسر) آغاز شد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: رویکرد دولت سیزدهم، فرآوری محصولات معدنی و جلوگیری از خام فروشی است.

محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی

وی افزود: آذربایجان غربی از قطب‌های مواد معدنی کشور بوده و ۵۲ نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده است.

وی با یادآوری اینکه اولین پیشران اقتصادی استان، توسعه بخش معدن است، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری با مشارکت نهاد‌های حاکمیتی و بخش خصوصی در حوزه معدن آذربایجان غربی انجام شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی به مطالعات ژئوفیزیک در مناطق جنوبی استان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و افزود: با اتمام این مطالعات تا پایان سال جاری، زمینه حمایت و حضور سرمایه گذاران در حوزه معدن آذربایجان غربی با ایجاد مراکز خدمات سرمایه گذاری فراهم شده است.

معتمدیان همچنین با اعلام آمادگی برای همکاری آذربایجان غربی با سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: نیازمند همکاری و کمک این سازمان در مطالعات حوزه انرژی اتمی در شمال استان هستیم.

نجف زاده، نماینده مردم  خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این مراسم افزود: شهرستان‌های خوی و چایپاره دارای ثروت‌های عظیم معدنی هستند که با توجه ویژه به این ظرفیت‌های خدادای می‌توان زمینه اشتغال جوانان را فراهم نمود

وی افزود:با بهره برداری از طرح معدنی شهید باکری خوی برای ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

نجف زاده با اشاره به اینکه برای بهره‌برداری از این طرح مهم معدنی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است افزود: که ۵ هزار میلیارد تومان آن برای مراحل اکتشاف و بهره‌برداری از معدن و یک هزار میلیارد تومان دیگر نیز به احداث کارخانه فرآوری اختصاص دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.