کسری مخزن آب‌های زیرزمینی تربت حیدریه ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش یافت

مدیر امور منابع آب تربت حیدریه گفت: در دو سال گذشته کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در تربت حیدریه ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

مهدی طلعتی مدیر امور منابع آب تربت حیدریه با اشاره به اینکه خشکسالی شدید دو سال گذشته به منابع زیرزمینی آب فشار بیشتری وارد کرده است گفت: با این حال افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های این منطقه در حال حاضر ۷۰ سانتی متر تاحداکثر یک متر است که در سال‌های قبل بیش از ۲ متر بوده است.

او افزود: افت سطح آب‌های زیرزمینی در برخی دشت‌های این منطقه ۳۰ تا ۴۰ درصد و در دشت مه ولات بیش از ۱۰۰ درصد کمتر شده است.

مدیر امور منابع آب تربت حیدریه این موفقیت را مرهون نصب کنتور‌های هوشمند ذکر کرد و ادامه داد: در این منطقه حدود ۲ هزار حلقه چاه کشاورزی داریم که تمام این چاه‌ها به کنتور هوشمند مجهز شده و چنانچه در سال‌های آینده با خشکسالی روبرو نباشیم امیدواری زیادی برای بهبود سطح آب‌های زیرزمینی وجود دارد.

طلعتی عدم تناسب قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ با شرایط امروز را یادآور شد و بیان کرد: این قانون نمی‌تواند دشت‌های بحران زده ما را نجات دهد و باید اصلاح شود.

او نقش تشکل‌های کشاورزی و تعاونی‌های آب بران را در صیانت از منابع آبی مهم توصیف و تاکید کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد آب در این منطقه در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود تشکل‌های کشاورزی و تعاونی‌های آب بران می‌توانند در تعادل بخشی منابع آبی تاثیرگذار باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.