شناسایی ۱۴۱ مورد مثبت تالاسمی در سنندج

رئیس مرکز بهداشت شهرستان سنندج با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۴۳ مورد مثبت تالاسمی از نظر ژنتیک شناسایی شد گفت: این رقم در سه ماهه نخست امسال ۱۴۱ مورد بود.

محمد شاه ویسی رئیس مرکز بهداشت شهرستان سنندج اظهار کرد: مرکز مشاوره بیماری تالاسمی به منظور پیشگیری از افزایش موارد جدید این بیماری بویژه در زوجین جوان، برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی خود را در سال گذشته شامل ۱۱ هزار و ۲۹۵ مورد آموزش آبشاری گروه‌های هدف انجام داد که این تعداد در سه ماهه اول سال جاری سه هزار و ۴۶۰ مورد بود.

او افزود: سال گذشته سه هزار و ۹۰۵ مورد و در سه ماه نخست امسال هم هزار و ۱۳۶ مورد مشاوره ویژه تالاسمی، ژنتیک اجتماعی و غربالگری زوجین جوان انجام شد.

رئیس مرکز بهداشت سنندج در ادامه به شناسایی موارد ناقل در این زمینه اشاره کرد و گفت: ۶۵ زوج ناقل در سال گذشته و۶۴ مورد درسه ماه اول سال جاری شناسایی شدند.

دکتر شاه ویسی درباره شناسایی زوجین پرخطر و کم خطر گفت: پارسال چهار زوج پرخطر و ۳۴ زوج کم خطر و امسال تاکنون هم سه زوج پرخطر و ۲۴ زوج کم خطر شناسایی شده اند و مشاوره‌های لازم به آن‌ها ارایه شده است.

او به شناسایی زوجین جوان دارای فقر آهن اشاره کرد و گفت: از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در مرکز مشاوره بیماری تالاسمی می‌توان به شناسایی زوجین جوان که دارای فقر آهن هستند اشاره کرد که این رقم در سال گذشته ۳۴ نفر و سه ماه سال جاری ۲۴ نفر بود.

رئیس مرکز بهداشت سنندج افزود: با توجه به انجام آزمایش‌های لازم در خصوص تالاسمی واقدامات احتیاطیف سال گذشته ۱۰ مورد و سه ماهه اول سال جاری ۴ نفر شناسایی و برای انجام آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاه ژنتیک پزشکی معرفی شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.