تشکیل جلسه ویژه بررسی وضعیت ریزگردها و گرد و غبار

دادستان عمومی خراسان رضوی تشکیل کارگروه تخصصی وضعیت ریزگردها با حضور مسئولان دستگاه های متولی به صورت ویژه را درخواست کرد.

هادی شریعت یار دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با تشریح سیاست‌های این مجموعه درزمینه دفاع از حقوق عمومی گفت: حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان از موضوعات بسیار مهم برای دستگاه قضایی است که به طور جد دنبال شده و خواهد شد.

او با تأکید بر لزوم انجام کلیه اقدامات لازم با رویکرد پیشگیری از تکرار وضعیت روی داده افزود: طرح‌های مطالعاتی و عملیاتی در دست اجرا باید تسریع شود و در این زمینه اقدام مجاهدانه دستگاه‌های متولی ضروری است بر این اساس مسئولان امر باید نظارت ویژه‌ای در این راستا اعمال کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی ادامه داد: با وجود قوانین مربوط به حفظ محیط زیست و هوای پاک، باید از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق قانون استفاده کنیم و در این زمینه بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی و جلب مشارکت‌های عمومی و فرهنگ سازی از طریق اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

شریعتی یار بیان کرد: مهلت سه ماهه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست استان جهت بررسی عملکرد دستگاه‌های مسوول در این زمینه اعطا گردید و در صورت وصول گزارش مبنی بر قصور یا تقصیر دستگاه‌های مسوول مراتب در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی پیگیری و رسیدگی خواهد گردید.

او با اشاره به اینکه بخش اعظم پدیده ریزگرد‌ها منشا خارجی دارد تصریح کرد: از نمایندگی وزارت خارجه که در جلسه حضور داشتند خواسته شد تا با همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این زمینه به منظور کاهش تاثیر پذیری پدیده گرد و غبار و نیز استفاده از تجارب سایر کشور‌ها در این زمینه بهره برداری شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی تاکید کرد: پیش بینی‌های به موقع، ارائه هشدار‌های لازم، و شناسایی کانون‌های گرد و غبار داخلی و تلاش در جهت کاهش این کانون‌ها با استفاده از کلیه ظرفیت‌ها از موارد مورد مطالبه و تاکید در این جلسه بود.

شریعت یار با اشاره به شرایط اقلیمی که موجب کاهش بارندگی و افزایش دما شده اظهار کرد: اقدامات دستگاه‌های متولی امر باید متناسب با شرایط پیش رو و آینده نگرانه باشد و آگاه سازی مردم از طریق فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: پایش دقیق و مستمر شرایط جوی با هدف اعلام شرایط خاص از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از ورود هرگونه آسیب و ایجاد مزاحمت برای شهروندان گرانقدر پیشگیری به عمل آید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی ادامه داد: طبق اعلام و بررسی‌های کارشناسی، افزایش جنگل‌های دست ساز و احیاء منابع و جنگل‌های طبیعی، افزایش پویش‌های مردمی برای کاشت و نگهداری از گیاهان مقاوم و درخت ها، نظارت بر الگوی کشت متناسب با شرایط فعلی و پیش رو، ساماندهی وضعیت چرای دام‌ها هوشمند سازی اقدامات، نظارت بر آلاینده‌های صنعتی و خودرو‌های آلاینده هوا، انجام مرتب معاینه فنی خودرو‌ها و مواردی از این دست در کنار سایر اقدامات لازم برای مواجهه با شرایط اقلیمی و جوی پیش رو باید مورد توجه قرار گیرد.

شریعت یار بیان کرد: برای حفظ محیط زیست و داشتن هوای پاک نیازمند یک بسیج عمومی اعم از اقدامات دستگاه‌ها و مشارکت مردم هستیم بر این اساس به هیچ روی نباید در برابر شرایط پیش رو منفعل باشیم و علی القاعده دستگاه قضایی نیز براساس وظایف ذاتی خود بر روند حُسن اجرای وظایف توسط دستگاه‌های متولی امر، نظارت کرده و چنانچه در این زمینه ترک فعلی مشاهده شود با آن برخورد خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.