تلاش ترکیه برای برقراری دوباره قرارداد غلات اوکراین

رسانه‌های خبری از تلاش ترکیه برای برقرار دوباره قرارداد غلات میان روسیه و اوکراین خبر دادند.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که آنکارا از هیچ قرارداد جایگزینی برای غلات اوکراین را حمایت نمی‌کند و در تلاش است تا قراردادی که با میانجیگری این کشور برپا شده بود، دوباره احیا شود.

نشریه صباح در گزارش خود در این باره با بیان آن‌که ترکیه به دنبال بازگرداندن قرارداد غلات دریای سیاه به شکل اصلی آن است و از پیشنهاد‌های جایگزین برای صادرات محصولات کشاورزی حمایت نخواهد کرد، افزود: «آنکارا در حال مذاکره دیپلماتیک با نمایندگان سازمان ملل، روسیه و اوکراین در تلاش برای بازگرداندن کریدور بشردوستانه است که صادرات غلات اوکراینی را تا پایان قرارداد در ماه گذشته تسهیل می‌کرد. ترکیه همچنین از کار مرکز هماهنگی مشترک (JCC) درمورد ابتکار غلات دریای سیاه حمایت می‌کند.»

مرکز هماهنگی مشترک در ژوئیه ۲۰۲۲ در استانبول تأسیس شد و متشکل از نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل بود. مسکو تصمیم گرفت که این توافق را پس از ۱۷ ژویئه تمدید نکند و می‌گوید که آمریکا و اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند بخشی از توافق را حفظ کنند و اجازه صادرات محصولات غذایی و کود‌های شیمیایی روسیه را بدهند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، آنکارا به دنبال ازسرگیری قرارداد غلات به شکل قبلی خود است، زیرا این امر به دستیابی به هدف اصلی این توافق که کاهش تنش‌ها در حوزه دریای سیاه بود کمک می‌کند.

خبرگزاری روسی تاس پیش‌تر گزارش داده بود که دورنمای واقعی ازسرگیری معامله غلات وجود دارد. منابعی در دولت ترکیه به رسانه‌ها گفتند که کریدور حمل‌ونقل دریای سیاه ارزان‌تر از سایر گزینه‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی به بازار‌های جهانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
قحطی ده ساله رو شاخشه
آخرین اخبار