سنای نیجریه با مداخله نظامی علیه نیجر مخالفت کرد

سنای نیجریه با مداخله نظامی علیه نیجر در صورت تصمیم جامعه اقتصادی غرب آفریقا به این کار مخالفت کرده است.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی از مخالفت سنای نیجریه برای مداخله نظامی علیه نیجر در صورت تصمیم جامعه اقتصادی غرب آفریقا به این کار خبر داد.

در حالی که جامعه اقتصادی غرب آفریقا برای کودتاچیان نیجر ضرب الاجل تعیین کرده است، با این حال سنای نیجریه با مداخله نظامی علیه نیجر مخالف است. سنا روز شنبه از بولا تینوبو رئیس جمهور این کشور خواست گزینه سیاسی و دیپلماتیک را تشویق کند.

پایان ضرب الاجل جامعه اقتصادی غرب آفریقا همه سیاستمداران نیجریه را سردرگم کرده است و آن‌ها نگران انفجار مهیبی هستند که مداخله نظامی در نیجر می‌تواند به دنبال داشته باشد. صدا‌های زیادی در نیجریه در این خصوص بلند شده است. در روز‌های اخیر گروهی از سناتور‌ها از هفت ایالت شمال نیجریه و هم مرز با نیجر خواستار بازنگری جامعه اقتصادی غرب آفریقا در خصوص مداخله نظامی در نیجر شده اند.

گودزویل اگپپیو، رئیس سنای نیجریه از جامعه اقتصادی غرب آفریقا خواست راه حل سیاسی و دیپلماتیک را برای حل این بحران در اولویت قرار دهد. یکی دیگر از مخالفان قابل توجه اتیکو ابوبکر معاون رئیس جمهور سابق و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری است. وی می‌گوید گزینه نظامی مطرح شده از سوی جامعه اقتصادی غرب آفریقا می‌تواند همه مناطق غرب آفریقا را دچار بی ثباتی کند. 

اگرچه بولا تینوبا در مقابل این موضع گیری‌ها واکنش نشان نداده است، اما آن‌ها را شنیده است. او به خوبی می‌داند باوجود در اختیار داشتن اکثریت، برای تصویب حضور نیرو‌های نیجریه در میان نیرو‌های مداخله نظامی در نیجر به حمایت سنا نیاز دارد. در هر صورت این چشم انداز کاملا فرضی است، زیرا جامعه اقتصادی غرب آفریقا هم استفاده از گزینه نظامی را آخرین راهکار خود می‌داند.

روز یکشنبه رئیس جمهور نیجریه قرار است با مقامات این کشور گفتگو‌های تلفنی بیشتری داشته باشد. وی امیدوار است مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با کودتاچیان نیجر به نتیجه برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار