آژانس هسته‌ای اروپا:

قطع صادرات اورانیوم نیجر خطری برای صنعت هسته‌ای اروپا نیست

آژانس هسته‌ای اروپا نگرانی‌ها درباره قطع صادرات اورانیوم نیجر به قاره سبز را بی‌مورد خواند و ذخایر کافی این اتحادیه خبر داد.

نیجر یکی از غنی‌ترین کشور‌های آفریقایی از منظر سنگ‌های معدنی به ویژه اورانیوم محسوب می‌شود به طوری که دو بمب اتمی که در جنگ جهانی دوم علیه ژاپن استفاده شد از معادن اورانیوم این کشور تأمین شده بود. از زمان وقوع کودتای نظامی در این کشور، بهای اورانیوم در بازار جهانی به دلیل نگرانی‌ها از احتمال قطع عرضه نیجر به بازار افزایش یافته است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس هسته‌ای اتحادیه اروپا موسوم به یورواتم امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «در حال حاضر در صورتی که نیجر اقدام به قطع عرضه اورانیوم خود کند تهدیدی فوری تولید انرژی هسته‌ای در اروپا را تهدید نمی‌کند.»

براساس داده‌های آماری منتشر شده از سوی یورواتم، نیجر که به تازگی درگیر کودتای نظامی شده است در سال ۲۰۲۲ دومین تأمین کننده اورانیوم طبیعی برای اتحادیه اروپا بوده است. قطع عرضه اورانیوم این کشور به اروپا یکی از مواردی است که باعث نگرانی از عرضه انرژی در قاره سبز شده است، اما مقامات بروکسل این نگرانی‌ها را بی‌مورد می‌دانند. 

درگزارش آژانس هسته‌ای اتحادیه اروپا آمده است: «تأسیسات هسته‌ای اروپایی اکنون از موجودی کافی سوخت برای فعالیت رأکتور‌های هسته‌ای خود به مدت ۳ سال برخوردار هستند و قطع عرضه از سوی نیجر نمی‌تواند یک خطر فوری برای اروپا به شمار رود.»

اکنون فرانسه که زمانی نیجر را تحت استعمار داشت از تخلیه اتباع و شهروندانش از این کشور خبر داد. سایر کشور‌های اروپایی نیز از شهروندان خود خواسته اند به دلیل مسائل امنیتی خاک نیجر را سریعاً ترک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار