تنش آبی در غرب جزیره قشم

تنش آبی در غرب جزیره قشم به بیش از سه ماه رسید.

عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در نشست هم اندیشی رفع موانع تامین و توزیع آب شرب در جزیره قشم گفت: هم اکنون براساس قانون، تامین آب دو سوم جزیره بر عهده آبفای هرمزگان است و در صورت واگذاری وظایف و حدود اختیارات این نهاد به سازمان منطقه آزاد، آماده حل مشکل تنش آبی در جزیره هستیم.

 پیغامی گفت: برای اینکه آبرسانی به روستا‌های قشم به ۱۰ روزی یکبار برسد به ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال نیاز است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خرید تضمینی آب از نیروگاه‌های قشم را یکی از مهمترین راهکار‌های برون رفت از تنش آبی عنوان کرد و گفت: نیروگاه غدیر در جزیره قشم ظرفیت تولید ۳۰ هزار متر مکعب آب دارد که اکنون ۸ هزار متر مکعب از آن تولید می‌شود.

پیغامی گفت: نیروگاه قشم مولد نیز آمادگی تولید ۱۴ هزار مترمکعب آب را دارد و در صورت خرید تضمینی می‌توان این آب را به سرعت به شبکه آبرسانی جزیره تزریق کرد.

عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان گفت: تا پایان تابستان، تنش آبی ۱۳ روستا در غرب جزیره قشم پایان می‌یابد.

 حمزه پور گفت: پیش بینی می‌شود در ۲ ماه آینده با تکمیل آبشیرینکن ۴ هزار متر مکعبی باسعیدو، مشکل کمبود آب ۱۳ روستای غرب جزیره از روستای باسیعدو تا روستای چاهو شرقی حل شود.

او گفت: آبشیرینکن روستای باسعیدو با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حمزه پور درباره بی آبی مردم در غرب جزیره که برخی روستا‌ها بیش از ۱۲۰ روز است که آب ندارند، گفت: چاره‌ای نیست مگر اینکه به تانکر‌های موجود آبرسانی، سرعت بیشتری بدهیم تا آب در خانه‌های مردم تامین شود.

حجت الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: سرعت حل مسئله تنش آبی افزایش یافته و طبق آمار‌ها تولید آب در جزیره قشم دو برابر شده است.

 عبدالملکی گفت: در حل مسئله آب نیاز است حدود اختیارات وظایف دستگاه‌های اجرایی در حوزه حکمرانی و عملیاتی مشخص شود تا بر همین مبنا بتوان برنامه‌ای کارآمد برای حل مشکل آب تدوین کرد.

او گفت: خرید تضمینی آب از واحد‌های بخش خصوصی یکی از راهکار‌های برون رفت از وضعیت خشکسالی است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: از طریق وزیر نیرو این مسئله را پیگیری خواهیم کرد تا اختلاف قیمت بین آبفای استان و تولیدکننده آب را حل کنیم.

حجت الله عبدالملکی گفت: همزمان چند واحد آب شیرینکن در حال ساخت است که با وارد مدار شدن آن‌ها بخشی از مشکلات منطقه حل می‌شود.

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه قشم گفت: ما در جزیره قشم مشکل تولید آب نداریم و شرکت‌هایی هستند که قادر به تولید آب شرب مورد نیاز برای سراسر جزیره هستند.

حجت الاسلام حاجبی گفت: مشکل بی آبی جزیره به دلیل ناتوانی در خرید آب توسط دستگاه‌های مرتبط و پس از آن توزیع آب است.

در جزیره قشم ۱۷۰ هزار نفر در ۶۳ روستا و ۶ شهر بزرگ زندگی می‌کنند که مسئله توسعه زیرساخت‌ها از جمله تامین آب را به یک مسئله جدی تبدیل کرده است.

برچسب ها: آب وفاضلاب ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.